نتایج تکنیک جامپ در بیماران با فیستول آنال در مرکز پزشکی شهدای تجریش از سال 1388 تا سال 1392

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تکنیک های زیادی برای درمان فیستول مقعد ارائه شده اند که از جمله آنها می توان فیستولوتومی، فیستولکتومی، ستن، لیفت، ادوانس فلپ، چسب فیبرین و پلاگ را نام برد. در مقالات هر کدام از اینها عود و عوارض قابل توجهی داشته اند که برای کاهش آنها این مطالعه انجام شد. در این تکنیک تراکت فیستول درست مثل دونده پرش با مانع از روی اسفنگتر خارجی و داخلی عبور داده می شود و به همین علت تکنیک جامپ نام گذاری شده است.
مواد و روش ها
از 70 بیمار که با ترشح ناحیه مقعد مراجعه نموده بودند، 20 مورد با تشخیص سینوس پایلونیدال، بیماری التهابی روده، تروما، رادیاسیون و سابقه بی اختیاری گاز و مدفوع از مطالعه خارج شدند. 50 مورد با تکنیک جامپ مورد عمل جراحی قرار گرفتند. 30 مورد از آنها در گروه ساده و 20 مورد در گروه پیچیده قرار گرفته و با هم مقایسه شدند. در این تکنیک سوراخ خارجی و تراکت به وسیله کوتر از نسوج اطراف جدا گردید و تا سوراخ داخلی تعقیب می شود و بدون دستکاری در اسفنگتر داخلی و خارجی به زیر فلپ آنودرم منتقل گردید. بیماران سه سال از لحاظ ترشح و بی اختیاری پیگیری شدند و نتایج با نرم افزار 16 SPSS و Fisher Exact Test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
30 مورد (60%) از نوع فیستول ساده و 20 مورد (40%) از نوع فیستول پیچیده بودند. 47 مورد (94%) مرد و 3 مورد (6%) زن بودند، توزیع مردان در فیستول های ساده و پیچیده به ترتیب 28 (3/93%) و 19 (95%) و توزیع زنان به ترتیب 2 (7/6%) و 1 (5%) حالت یکسان داشت (1P = ) و 13 (5/29%) مورد عود داشتند. در 16 مورد (84%) از فیستول های پیچیده و 15 مورد (60%) از فیستول های ساده نتیجه مثبت بدست آمد. بعضی موارد ساده که تراکت سطحی تر دارند، با این تکنیک قابل عمل نبودند. در مواردی که از Seton قبلا استفاده شده به علت سفت و غیرمنعطف بودن تراکت این تکنیک کارائی نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به نتیجه خوب این تکنیک، می توان به عنوان رویکرد اولیه با هر نوع فیستول از آن استفاده نمود و در صورت یافته دیگری حین عمل تکنیک عمل را می توان تغییر داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1603826 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!