اپیدمیولوژی آسیب های اندام تحتانی درجانبازان مبتلا به اختلالات عصبی، اسکلتی و عضلانی مچ و پا

چکیده:
اهداف
هدف از مطالعه حاضر، بررسی وضعیت اپیدمیولوژیک آسیب های واردشده به اندام تحتانی و وجود فاکتورهای خطر در جانبازان مبتلا به اختلالات عصبی- اسکلتی- عضلانی مچ و پا بود.
ابزار و
روش ها
در این مطالعه توصیفی مقطعی، 795 جانباز مبتلا به اختلالات عصبی- اسکلتی- عضلانی مچ و پا در 8 استان ایران طی سال های 1392 تا 1394 به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات جمعیت شناختی، نوع اختلال عصبی-اسکلتی- عضلانی مچ و پا، تعداد دفعات جراحی پای مبتلا، بروز حوادث منجر به آسیب جسمی در سال منتهی به مطالعه، بستری و وجود مصدومیت همراه جمع آوری شد. نرم افزار SPSS 22 و آزمون های مجذورکای، همبستگی پیرسون، آنووا و کروسکال والیس جهت تحلیل آماری استفاده شد.
یافته ها
محدودیت در دامنه حرکتی دورسی فلکشن مچ در 282 نفر (5/35%) در پای راست و در 259 نفر (6/32%) در پای چپ مشاهده شد. کوتاهی پای راست در 302 نفر (0/38%) و کوتاهی پای چپ در 285 نفر (8/35%) دیده شد. شایع ترین ضایعات اعصاب محیطی پای راست سیاتیک (2/10%) و پرونئال (9/9%) و پای چپ پرونئال (4/10%) و سیاتیک (7/7%) بود. طی یکسال منتهی به مطالعه 97 نفر (2/12%) دچار حوادث منجر به آسیب جسمی شده بودند. ارتباط کاملا معناداری میان نوع مصدومیت ها به جز مچ و پا با تعداد روزهای غیبت از کار (01/0=p)، بستری در بیمارستان و با آسیب های همراه (001/0p<) و درصد جانبازی با بروز حادثه در سال منتهی به مطالعه (001/0p<) مشاهده شد.
نتیجه گیری
محدودیت دامنه حرکتی دورسی فلکشن مچ و پا و کوتاهی اندام تحتانی، فراوان ترین آسیب های جانبازان مبتلا به اختلالات عصبی- اسکلتی- عضلانی مچ و پا هستند. همچنین وجود مجروحیت های همراه از مهم ترین فاکتورهای خطر در بروز حوادث برای این جانبازان است.
زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 187
لینک کوتاه:
magiran.com/p1607763 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!