افزایش بیان ژن های چاویکول O-متیل ترنسفراز و سینامات 4-هیدروکسیلاز تحت تاثیر متیل جاسمونات در گیاه دارویی ریحان (.Ocimum basilicum L)

چکیده:
چکیده
اسانس ریحان سرشار از ترکیبات فنیل پروپانوئیدی بوده و آنزیم چاویکول O-متیل ترنسفراز (CVOMT) و سینامات 4-هیدروکسیلاز (C4H) از آنزیم های موثر در تولید این ترکیبات می باشد. به منظور بررسی تاثیر متیل جاسمونات به عنوان محرک بر میزان بیان ژن های کد کننده این دو آنزیم، آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار در گلخانه اجرا شد. محلول پاشی متیل جاسمونات با سه غلظت صفر، 0/1 و 0/5 میلی مولار در مرحله گلدهی کامل بر روی برگ های گیاهان سالم انجام گرفت. نمونه های برگی صفر، 24، 48 و 72 ساعت پس از محلول پاشی برداشت و میزان بیان نسبی ژن ها با Real time PCR بررسی شد. تجزیه واریانس داده ها با در نظر گرفتن غلظت متیل جاسمونات به عنوان عامل اصلی و زمان به عنوان عامل فرعی به صورت طرح اسپیلیت پلات در زمان انجام شد. بر اساس نتایج تجزیه واریانس و مقایسه میانگین داده ها، بیشترین میزان بیان نسبی ژن CVOMT در غلظت 0/5 میلی مولار و زمان 48 ساعت بعد از محلول پاشی حاصل شد (p≤0.01). اثر غلظت های مختلف متیل جاسمونات و زمان بعد از محلول پاشی بر میزان بیان نسبی ژن C4H معنی دار بود (p≤0.05). بیشترین میزان بیان نسبی این ژن در غلظت 0/1 میلی مولار بود. هم چنین میزان بیان نسبی این ژن 48 ساعت بعد از محلول پاشی به بیشترین مقدار رسید. هر دو غلظت متیل جاسمونات باعث افزایش معنی دار بیان ژن های کدکننده دو آنزیم مذکور شد که احتمالا می تواند منجر به افزایش تولید ترکیبات فنیل پروپانوئیدی مانند چاویکول و متیل چاویکول در ریحان شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p1611151 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!