ارزیابی پتانسیل تولیدی سازندهای پابده و گورپی در میادین جنوب غربی ایران

چکیده:
در این تحقیق خصوصیات مختلف سازندهای پابده و گورپی جمع آوری و بررسی شده که هدف آن شناخت پتانسیل هیدروکربنی موجود در این سازندها و بررسی امکان تولید از آنهاست. به طور کلی سازندهای پابده و گورپی به عنوان سنگ منشا مخازن آسماری شناخته می شوند؛ در حالی که در بعضی نواحی به عنوان لایه های نفوذناپذیر (پوش سنگ) برای مخازن بنگستان عمل می کنند. در مکان های مختلف فروافتادگی دزفول، سازند پابده در بعضی میادین خصوصیات مخزنی ضعیف (تخلخل خوب و تراوایی کم) و در بعضی میادین دیگر پتانسیل تولید اقتصادی بسیار خوبی دارد که احتمالا دلیل آن وجود شکستگی ها در قسمت هایی از این سازند و نه در کل آن است.
در میادین جنوب غربی ایران تا کنون 9 حلقه چاه در سازندهای پابده و گورپی تکمیل گردیده که 5 حلقه ی آنها در سازند پابده تولیدی شده اند. همچنین تعداد کل چاه هایی که در سازندهای پابده و گورپی ارزیابی پتروفیزیکی دارند 173 حلقه است. مجموع ضخامت ارزیابی شده ی سازندهای پابده و گورپی در میادین جنوب غربی ایران (21 میدان) 32078 متر حفار است. بازه ی تغییرات مقدار میانگین تخلخل در میادین مختلف، 18-6 درصد برای سازند پابده و 5/13-5 درصد برای سازند گورپی و بازه ی تغییرات میانگین اشباع آب، 43-16 درصد برای سازند پابده و 47-15 درصد برای سازند گورپی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1618536 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!