بررسی تنوع باکتریایی غالب در فلور باکتری های هوازی و بی هوازی گل فشان های جنوب شرقی دریای خزر

چکیده:
مقدمه
گل فشان ها حاوی مواد خاکی عمق زمین مخلوط با آب هستند که به شکل خمیر شل و یا غلیظ به سطح زمین می رسند. گل فشان های حاشیه جنوب شرقی دریای خزر و شمال شرقی استان گلستان از مهم ترین گل فشان های ایران هستند و در این پژوهش بررسی شدند.
مواد و روش ها
به منظور بررسی حضور باکتری ها در گل فشان، نمونه ها در محیط های هوازی و بی هوازی کشت داده شده اند. برای کشت انواع هوازی از محیط های رایج برای باکتری ها استفاده شد و نمونه های بی هوازی در محیط تیوگلیکولات براث در جار بی هوازی کشت داده شدند. علاوه بر بررسی صفت نمک دوستی، آنزیم های هیدرولازی و خصوصیات فیزیولوژیک سویه ها ارزیابی شد.
نتایج
طبق بررسی های انجام شده از بین 22سویه منتخب، 17سویه هوازی و 5 سویه بی هوازی اختیاری بودند. از بین 17 سویه هوازی، 11 سویه با موفقیت توالی یابی شدند. 5 نمونه بی هوازی اختیاری توالی یابی شدند و درخت فیلوژنتیکی آن ها رسم شد. اکثر نمونه ها باسیل های گرم مثبتی بودند که توانایی گسترده ای در تولید آنزیم های هیدرولازی داشتند. با توجه به رشد تمامی جدایه ها در محیط حاوی 0تا15درصد نمک می توان آن ها را مقاوم به نمک محسوب کرد.
بحث و نتیجه گیری
براساس نتایج این پژوهش می توان یک ارزیابی از تنوع میکروبی گل فشان های بررسی شده به دست داد. محیط گل فشان مانند محیط های با شرایط سخت است که امکان کشت تمامی میکروارگانیسم های آن مقدور نیست؛ به خصوص درمورد نمونه های بی هوازی اجباری که به شرایط بسیار خاصی نیاز دارند. با توجه به وجود آنزیم های هیدرولازی در سویه های جداشده از این گل فشان ها آن ها دارای ظرفیت استفاده در زیست فناوری هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p1619653 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!