علل کاهش سطح آب دریاچه ارومیه

چکیده:
دریاچه ارومیه به عنوان بیستمین دریاچه جهان از نظر وسعت، یکی از مهمترین و با ارزشترین اکوسیستم های آبی ایران است. حوضه آبخیز این دریاچه معادل 52331 کیلومترمربع دارد که از این مقدار 5822 کیلومترمربع را خود دریاچه تشکیل می دهد. متاسفانه امروزه بر اثر تغییرات اقلیمی عدم رعایت بعضی از اصول زیست محیطی این دریاچه در حال نابودی است.
در این مقاله روش تحقیق از نوع کاربردی – کتابخانه ای است و با استفاده از نوسانات سطح دریاچه و با توجه به آمار بارندگی، تغییرات دمای هوا، نوسانات سطح دریاچه، آمار جریان سطحی ورودی به دریاچه، زمان و تعداد سدهای بهره برداری شده به مقایسه تاثیرات عوامل طبیعی و غیرطبیعی در میزان تغییرات سطح آب دریاچه پرداخته شده است و در نهایت، بررسی ها نشان می دهد که عوامل اقلیمی تاثیر کمتری نسبت به عوامل غیرطبیعی دارند و می توان دریاچه ارومیه را به سه محدوده مشخص تقسیم بندی کرد: محدوده اول: با عمق بسیار کم و شیب ملایم و ورودی رودخانه های تغذیه کننده دریاچه (سیمینه رود و زرینه رود) که ضمن آوردن رسوبات حاصلخیز با هزینه کمتری قابل احیا و تبدیل به اراضی کشاورزی است؛ محدوده دوم: که محدوده میانی است به عنوان یک محدوده زیست محیطی حساس دارای قابلیت و کاشت درختان شوری پسند و مقاوم در برابر کم آبی و نیاز به کنترل می باشد. محدوده سوم: محدوده درونی است که ضمن جلوگیری از نابودی کامل دریاچه به عنوان زه کش منطقه آذربایجان عمل می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1623351 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!