بررسی مولفه های سبک زندگی دینی از منظر آیت الله جوادی آملی و امکان بازنمایی آن در رسانه های مدرن

چکیده:
سبک زندگی، اساسا به حوزه افعال انسان برمیگردد و برآمده از جهان بینی، هست ها و نیست های بنیانی یک تفکر و عقیده است. بنیان های هستی شناسی، بایدها و نبایدهای هر نگرهای را تعریف و به آن شکل می دهد. ساحت های فردی و اجتماعی انسان با توجه به بایدها و نبایدهای مبتنی بر هستی‏شناسی همان نحله و تفکر شکل می گیرد و نوع روابط حاکم بر فرد و اجتماع با توجه به نوع هستی شناسی افراد تفاوت خواهد کرد.
دین اسلام با توجه به بنیان های هستی شناسی خود، مجموعه ای از بایدها و نبایدها را به صورتی کاملا منسجم در اختیار بشر قرار می دهد تا او با توجه به این راهبردها، مسیری متعالی و تکاملی را طی کند و به غایت مورد نظر این نگره دست یابد. نگرش جامع دینی، مبتنی بر برهان، عرفان و قرآن، تنها روشی است که میتواند دریافتی نسبتا منسجم و کامل از منابع دینی را ارئه دهد و اطمینانی نسبی را برای عملیاتی سازی این دریافت به دست دهد.
از میان متفکران و دانشمندان در حوزه علوم اسلامی، میتوان آثار آیت الله جوادی آملی را یکی از منابع اصلی و غنی در این حوزه برشمرد. کتاب مفاتیح الحیات ایشان، از جمله آثاری است که با توجه به سیطره و جامعیت ایشان در حوزه علوم دینی، اعم از معقول، منقول و مشهود، به رشته تحریر در آمده و می تواند منبعی متقن برای ارائه سبکزندگی اسلامی باشد. رسانه های مدرن، به ویژه تلویزیون و سینما، از مهمترین و اثربخشترین ابزارهایی به شمار میروند که هر نحله و تفکری میتواند با استفاده از آن، به تحلیل، تعلیم و تعلیل انگاره های فکری خود بپردازد و تصویری را که میخواهد به دیگران ارائه کند.
شناخت مبانی هنر و رسانه و نیز عناصر و مولفه های هنر و رسانه دینی از منظر اصول حکمت اسلامی، این راهبرد را در اختیار فعالان این عرصه قرار میدهد که اساسا هنر و نیز رسانه دینی ممکن بوده و می تواند از بهترین روش های ارائه مبانی و اصول سبکزندگی اسلامی باشد. بازنمایی سبک زندگی دینی نیز میتواند با شناخت مولفه های بازنمایی محتوا در ساختار فیلم و نیز نشانه ها و مولفه های مفاهیم دینی و نحوه ارائه آن در قالب و فرم دینی صورت پذیرد. پس میتوان چنین برداشت کرد که امکان بازنمایی سبکزندگی در فیلم وجود دارد؛ اما این شناخت منوط به درک صحیح از مولفه های بازنمایی محتوا در فیلم و ایجاد نسبت صحیح و منطقی میان فرم و محتوای ارائه شده خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1624522 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!