مقایسه دیدگاه بیماران و پرستاران از مدیریت درد پس از جراحی قلب باز

چکیده:
زمینه و هدف
درد یکی از رایج ترین علایم بیماری در افرادی است که نیاز به مراقبت بالینی دارند.از نظر بالینی پرستاران به علت داشتن ارتباط مستقیم با بیماران و بیشترین زمان مراقبت از آنان، نقش مهمی در مدیریت درد پس از جراحی به عهده دارند.این مطالعه با هدف بررسی مقایسه دیدگاه بیماران و پرستاران در رابطه با مدیریت درد انجام گرفته شده است.
روش کار
این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 118 بیمار پس از جراحی قلب بازو 50 پرستار مراقبت کننده از آنها در بیمارستانهای قائم (عج) و امام رضا (ع) شهر مشهد انجام شد. معیارهای ورود جهت شرکت بیماران شامل: داشتن رضایت، عدم اتصال به ونتیلاتور، عدم دریافت مواد مخدر قبل تکمیل پرسشنامه، عدم اعتیاد به موادمخدر و الکل، مدت زمان جراحی کمتر از 72 ساعت و در مورد پرستاران، داشتن حداقل 6 ماه سابقه کار در بخش مورد نظر و تمایل به شرکت در مطالعه بود. نمونه گیری در طی سال های 94-1393 و بصورت تصادفی ساده انجام شد.داده ها با استفاده از پرسشنامه کیفیت مدیریت درد پس از جراحی ازدیدگاه بیماران و پرستاران جمع آوری گردید. پایایی پرسشنامه با روش ضریب آلفای کرونباخ 80/0=α محاسبه شد. داده ها با استفاده از spss-20 و آزمونهای آماری کلموگروف اسمیرنوف و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد بین دیدگاه بیماران و پرستاران در مورد کفایت مدیریت درد، درخواست مسکن، مدت زمان رسیدگی به شرایط بیمار پس از درخواست مسکن تفاوت آماری معنادار وجود دارد (005/0>p). همچنین در ارتباط با تقاضای داروی مسکن بیشتر توسط بیمار، بین بیمار و پرستار اختلاف نظر معناداری وجودداشت (005/0>p)، به طوری که 2/99 درصد پرستاران (117 نفر) معتقد بودندکه بیماران داروی مسکن بیشتر از حد نیاز تقاضا می کنند، در صورتی که تنها 9/27 درصد بیماران (33 نفر) اعتقاد داشتند که نیاز به داروی مسکن بیشتر دارند.
نتیجه گیری
این یافته ها، اهمیت پیشرفت آموزش های مداخله ای برای پرستاران در جهت بهبود استراتژی مدیریت درد موثر در بیماران بستری در جراحی قلب باز را نشان میدهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
179 تا 190
لینک کوتاه:
magiran.com/p1626188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!