بررسی ارتباط بین استقامت عضلات ثبات دهنده مرکزی با تعادل ایستا و پویا در بسکتبالیست ها

چکیده:
هدف
حفظ تعادل یکی از اساسی ترین عملکردهای سیستم عصبی عضلانی در انجام تمامی فعالیت های ساده و پیچیده ورزشی می باشد که از عوامل آمادگی جسمانی مرتبط با سلامتی است. ثبات مرکزی یکی از عوامل اثر گذار بر تعادل می باشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین استقامت عضلات ثبات دهنده مرکزی با تعادل ایستا و پویا در بسکتبالیست ها بود.
روش ها
تحقیق حاضر از نوع تحقیقات همبستگی و مقطعی بود. 100 بازیکن بسکتبال (50 دختر و 50 پسر) به صورت تصادفی و با توجه به معیارهای ورود انتخاب شدند. جهت ارزیابی استقامت عضلات ثبات دهنده مرکزی، از مجموعه آزمون های برگرفته شده از تمرینات ثبات مرکزی استفاده شد. از آزمون تعادل باس استیک جهت ارزیابی کنترل وضعیتی تعادل ایستا و از تعادل Y برای ارزیابی تعادل پویا استفاده شد. نرمال بودن داده ها با استفاده از آزمون کلموگراف اسمیرنف مورد سنجش قرار گرفت. برای بررسی ارتباط بین ثبات مرکزی و تعادل از آزمون همبستگی اسپیرمن و برای مقایسه داده ها از آزمون t مستقل و با سطح معنی داری 05/0 استفاده شد.
یافته ها
نتایج آزمون t مستقل نشان داد بین تعادل ایستا دختران و پسران تفاوت معنی داری وجود ندارد، درحالی که بین تعادل پویا و ثبات مرکزی دختران و پسران تفاوت معنی داری مشاهده شد. به عبارت دیگر ثبات مرکزی و تعادل پویا پسران از دختران بیشتر بود. همچنین نتایج آزمون همبستگی حاکی از آن بود بین ثبات مرکزی و تعادل پویا ارتباط معنی دار وجود دارد (0.00=p) درحالی که، بین ثبات مرکزی و تعادل ایستا ارتباط معنی داری مشاهده نشد (p=0.045).
نتیجه گیری
با توجه به همبستگی بین استقامت عضلات تنه و تعادل پویا در تحقیق حاضر بیان کرد که تمرین های پایداری ناحیه مرکزی بدن می توانند باعث بهبود تعادل شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1626915 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!