تعیین کلاس بی هنجاری های AVO و شناسایی هیدروکربورها با استفاده از نشانگرهای عرض از مبدا، شیب، تغییر نسبت پواسن و ترسیم متقاطع آنها

چکیده:
نتایج بررسی تغییرات دامنه بازتاب امواج لرزهای در برابر دورافت میتواند در استخراج خصوصیات کشسانی و در نتیجه تعیین سنگشناسی و محتوای سیالی مخازن در صنعت نفت به کار رود. یکی از روش های مطالعه کمی داده های لرزهای، تحلیل AVO میباشد که بر روی داده های پیش بر انبارش صورت میگیرد. پیش از انجام مطالعات تحلیلی AVO باید از صحت مراحل پردازش اطمینان حاصل شود، به طوری که تغییرات دامنه بازتاب تنها مربوط به تغییر خصوصیات کشسانی لایه ها باشد. از بخشهای عمده در تحلیل AVO، بررسی نشانگرهای معمول AVO، از جمله: عرض از مبدا (A)، شیب (B) و تغییر نسبت پواسن و یا ترکیبی از آنها است. روش ترسیم متقاطع که به مقایسه دو نشانگر به طور همزمان میپردازد، میتواند در تحلیل AVO کارآمد باشد. در این مطالعه، تحلیل AVO بر روی یک مخزن ماسهسنگی سست و نافشرده انجام شده است؛ به منظور کالیبره کردن داده های لرزهای واقعی، داده های یک چاه مورد استفاده قرار گرفته است و موج برشی نیز در این چاه اندازهگیری شده است. مدلسازی جانشینی سیال (FRM) در مخزن به کمک داده های چاه و معادله گسمن نشان داد که رفتار AVO در تمام حالات مخزن (با تغییر نوع سیال و درصد اشباع سیال) متعلق به کلاس چهارم از طبقهبندی روترفورد و ویلیامز است که با داده های واقعی نیز همخوانی دارد. مرز هیدروکربوری در داده های لرزهای مطابق با مکان بهدست آمده در داده های چاه به کمک نشانگرها، ترسیم متقاطع آنها و همچنین ترسیم نشانگرها به صورت مقاطع ساختاری در افق مورد نظر به دست آمد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
134
لینک کوتاه:
magiran.com/p1628318 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!