بررسی تغییرات ضخامت ماکولا در اعمال جراحی تضعیف عضله ی مایل تحتانی

چکیده:
مقدمه
برخی مطالعات نشان داده اند که عمل جراحی استرابیسم با آسیب احتمالی ماکولا همراه می باشد. از این رو، مطالعه ی حاضر با هدف تعیین تغییرات میانگین ضخامت ماکولا در اعمال جراحی تضعیف عضله ی مایل تحتانی در بیماران با استرابیسم های همراه با فعالیت بیش از حد این عضله انجام شد.
روش ها
طی یک مطالعه ی آینده نگر، 35 چشم تحت عمل جراحی استرابیسم با روش مایکتومی یا رسسیون انتخاب شد. ضخامت و حجم ماکولا در قبل از عمل و یک روز، یک هفته و یک ماه بعد از عمل اندازه گیری و تغییرات آن در دو روش جراحی پیش گفته، مقایسه گردید.
یافته ها
میانگین تغییرات حجم ماکولا در طی دوره ی پی گیری بین دو گروه مایکتومی و رسسیون اختلاف معنی داری نداشت. ضخامت ماکولا نیز در قسمت فوه آدر هیچ یک از زمان های مورد مطالعه اختلاف معنی داری نداشت، اما در قسمت پارافوه آ، در یک هفته بعد از عمل در گروه مایکتومی کمتر بود (04/0 = P)، اما در سایر قسمت ها و بقیه ی زمان ها، اختلاف معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد.
نتیجه گیری
عمل جراحی عضله ی مایل تحتانی با دو روش مایکتومی و رسسیون، با آسیب قابل ملاحظه ای در ماکولا همراه نبود و بین این دو روش، اختلافی دیده نشد. البته، مطالعه ی حاضر با محدودیت هایی نظیر کم بودن تعداد عمل جراحی رسسیون همراه بود. از این رو، توصیه می گردد مطالعات بیشتری با حجم نمونه ی بیشتر و در سطح وسیع تری جهت تعیین مزیت های هر یک از دو روش مایکتومی و رسسیون عضله ی مایل تحتانی به انجام برسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1174 تا 1180
لینک کوتاه:
magiran.com/p1628495 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!