بررسی پراکندگی فضایی سرطان های خون با تاکید بر عوامل محیطی (آب و هوا) با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی Geographic Information System (GIS) مطالعه ی موردی: مبتلایان به بیماری سرطان خون در شهرستان های تابعه ی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال های 89-138

چکیده:
مقدمه
شیوع لوسمی در استان های شمال غرب و مرکز کشور، شامل استان اصفهان بیشتر از سایر نواحی است. از آن جایی که این سرطان یک سرطان چند عاملی است و در 90 درصد موارد اتیولوژی آن ناشناخته می باشد، پژوهش حاضر با نمایش پراکندگی فضایی سرطان های خون در استان اصفهان، بررسی تطبیقی پراکنش بیماری با شرایط اقلیمی و ارایه ی آن به صورت نقشه، با هدف بررسی پراکندگی سرطان های خون در انواع آب و هوا در گستره ی استان در بین سال های 89-1385 انجام شد.
روش ها
آمار بیماران مبتلا به لوسمی در استان اصفهان در بین سال های 89-1385 از مرکز بهداشت استان دریافت گردید. پس از پالایش داده ها، محاسبه ی نسبت مبتلایان به تفکیک سن، جنس، سال ابتلا و شهرستان انجام گرفت. همچنین، با استفاده از نرم افزار ArcGIS نسخه ی 10، پراکندگی فضایی بیماران بر روی هر یک از الگوهای اقلیم مشخص شد.
یافته ها
شهرستان های سمیرم، فریدونشهر و برخوار پرخطرترین شهرستان های استان از نظر ابتلا به لوسمی بودند. سال 1388 سال اوج ابتلا بود.
نتیجه گیری
بیشترین میزان شیوع این بیماری (03762/0 نفر در کیلومتر مربع) در مناطق دارای آب و هوای نیمه خشک میانی و کمترین آن در منطقه ی آب و هوایی خشک شدید قرار دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1225 تا 1230
لینک کوتاه:
magiran.com/p1633392 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!