سیاست های ضدشیعی آل سعود

نویسنده:
پیام:
چکیده:
بی تردید، مقامات سعودی، روند تحولات پس از سال 2011 موسوم به بیداری اسلامی را در کشورهای عربی با دغدغه بسیار دنبال کرده اند و تلاش های حکام سعودی برای مصادره انقلاب ها یا انحراف برخی از این تحولات، بسیار روشن و آشکار است. در این زمینه، تحولات یمن همواره وضعیت نگران کننده تری برای حکام یادشده داشته است؛ به گونه ای که بنا بر برخی نقل قول ها عبدالعزیز، بنیانگذار رژیم سعودی به فرزندان خود وصیت کرده بود که «آرامش شما در ضعف و کنترل اوضاع یمن است».
بنابراین، رویکرد سعودی ها در برابر تحولات جهان عرب به ویژه یمن به علاوه عراق، بحرین و لبنان (که از جمعیت شیعی قابل ملاحظه ای برخوردارند)، خشن تر و با نگرانی بیشتری توام بوده است. از این رو، شکل گیری حکومت های ضعیف، دست نشانده، عقب مانده، فقیر و در سیطره سعودی، همواره به مثابه رویکردی ثابت در نگاه حکام سعودی نسبت به کشورهای یادشده وجود داشته و دارد. این موضوع بارها از سوی مقامات سعودی نیز به امریکایی ها درباره عراق گوشزد شده است؛ به گونه ای که از آن به عنوان «تقدیم عراق در سینی طلایی به ایران» یاد کردند و آمریکایی ها را مورد ملامت قرار دادند.
این موضوع بنیادین به درک رویکردها، سیاست ها و رفتارهای حکام سعودی در قبال یمن (با توجه به جمعیت شیعی قابل ملاحظه و فاکتور همسایگی) کمک فراوانی می کند و رویکرد آنها را در چند سال اخیر علیه انقلاب یمن تبیین می نماید. البته رویکردی که در نهایت، هزینه های بسیاری در زمینه های سیاسی، نظامی امنیتی، اقتصادی و فرهنگی برای سعودی ها در پی خواهد داشت؛ همان گونه که مقام معظم رهبری در 20 فروردین 1394 فرمودند: «سعودی ها بدعت بدی گذاشتند در این منطقه و البته خطا کردند، اشتباه کردند. کاری که امروز دولت سعودی در یمن دارد انجام می دهد عینا همان کاری است که صهیونیست ها در غزه انجام می دهند. قطعا بینی سعودی ها به خاک مالیده خواهد شد». از این زاویه، مقاله حاضر در پی تشریح و تبیین برخی از رویکردهای سعودی ها در برابر تحولات جغرافیای شیعی در خاورمیانه به ویژه یمن است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1639477 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!