اثر تلقیح ریشه با باکتری های حل کننده فسفات در بسترهای مختلف کاشت بر برخی شاخص های فیزیولوژیک و غلظت عناصر غذایی میکرو در گیاه شمعدانی پیچ (Pelargonium peltatum cv. Red blizard)

چکیده:
جهت بررسی تاثیر منابع آلی و کود زیستی فسفات بارور 2 بر برخی خصوصیات کیفی و غلظت عناصر میکرو گیاه شمعدانی پیچ (Pelargonium peltatum) آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کاملا تصادفی طی سال های 1390 تا 1392 به اجرا در آمد. عامل اول شامل کود زیستی (فسفات بارور 2) در 2 سطح (عدم کاربرد و کاربرد فسفات بارور 2) و بسترهای مختلف کاشت شامل 8 تیمار حاوی خاک باغچه، ماسه به همراه ترکیبات متنوع آلی به عنوان عامل دوم با 4 تکرار در مجموع با 256 گیاه بود. در این مطالعه وزن تر و خشک برگ ها، محتوی کلروفیل a و b، پروتئین برگ، عناصر روی، آهن و منگنز برگ بر اساس روش های استاندارد بررسی شد. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که بستر کاشت، فسفات بارور 2 و اثر متقابل دو عامل تاثیر معنی داری در سطح آماری 1 درصد بر ویژگی های ذکر شده داشتند. کاربرد فسفات بارور 2 به همراه بسترهای کاشت حاوی مواد آلی متنوع مانند بسترهای ماسه کمپوست ضایعات چای کوکوپیت خاک آب بندان و خاک باغچه ماسه کمپوست زباله شهری خاک آب بندان بیشترین تاثیر را، روی صفات گیاهداشت. خصوصیات اندازه گیری شده بستر کاشت ماسه کمپوست ضایعات چای کوکوپیت خاک آب بندان در سطحی مطلوب تر و متناسب با حدود استاندارد بستر کاشت این گیاه زینتی بود. گیاهان کاشته شده در این بستر کاشت در صفاتی مانند محتوی کلروفیل a و b، همچنین عناصر آهن و منگنز به ترتیب با میانگین 71/3 و 00/3 میلی گرم بر گرم وزن تر و 00/279 و 00/18 میلی گرم بر کیلوگرم وزن خشک دارای عملکرد قابل توجهی نسبت به سایر تیمارها بودند. بر این اساس استفاده از فسفا ت بارور 2 به همراه این بستر کاشت، به عنوان مکمل و حتی جایگزین برای کودهای شیمیایی در پرورش شمعدانی پیچ توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1640077 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!