اثر عصاره ی هیدروالکلی میوه ی ستاره ای بر آسیب حاد کبدی ناشی از استات سرب در موش صحرایی

چکیده:
مقدمه
در این مطالعه، اثر عصاره ی هیدروالکلی میوه ی ستاره ای (کارامبولا) در برابر آسیب حاد کبدی ناشی از استات سرب در موش صحرایی بررسی شد.
روش ها
24 سر موش صحرایی نر به چهار گروه شاهد منفی (موش های صحرایی سالم)، شاهد مثبت (دریافت کننده ی استات سرب بدون عصاره ی کارامبولا)، آسیب کبدی تحت تیمار با عصاره ی کارامبولا (100 میلی گرم بر کیلوگرم) و آسیب کبدی تحت تیمار با عصاره ی کارامبولا (200 میلی گرم بر کیلوگرم) تقسیم شدند. در 5 روز آخر دوره، در گروه های شاهد مثبت و تحت تیمار، آسیب حاد کبدی با تزریق داخل صفاقی استات سرب (25 میلی گرم بر کیلوگرم) ایجاد شد. پس از 10 روز، از قلب رت ها خون گیری شد و نمونه های سرم جهت بررسی مالون دی آلدئید (MDA یا Malondialdehyde) و آنزیم های کبدی به آزمایشگاه ارسال شد.
یافته ها
عصاره ی کارامبولا با دز 100 میلی گرم بر کیلوگرم، اثر معنی داری بر سطح سرمی آنزیم های کبدی و مالون دی آلدئید سرم در مقایسه با گروه شاهد مثبت نداشت؛ در حالی که تیمار با عصاره ی کارامبولا (200 میلی گرم بر کیلوگرم) میزان آنزیم های Alanine transaminase (ALT) (050/0 > P) و Aspartate transaminase (AST) (010/0 > P) را در مقایسه با گروه شاهد مثبت کاهش داد. همچنین، تیمار با عصاره ی کارامبولا (200 میلی گرم بر کیلوگرم) توانست مالون دی آلدئید سرم را در مقایسه با گروه شاهد مثبت به طور معنی داری کاهش دهد (010/0 > P). در بررسی بافت شناسی، تیمار با عصاره ی کارامبولا (200 میلی گرم بر کیلوگرم)، نکروز سلولی و اتساع سینوزوئیدها را کاهش داد.
نتیجه گیری
عصاره ی هیدروالکلی کارامبولا با مقدار 200 میلی گرم بر کیلوگرم، آسیب حاد کبدی ناشی از سرب را کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1531 تا 1536
لینک کوتاه:
magiran.com/p1660049 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!