ارتباط بین پلی مورفیسم های miR-152 و miR-148a با سن شروع و مراحل پیشرفت سرطان پستان در جمعیت اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
سرطان پستان رایج ترین سرطان در بین زنان است. پلی مورفیسم ژن های کدکننده ی میکروRNAهای دخیل در تکثیر سلولی، رگزایی و آپوپتوز مانند microRNA 152 و microRNA 148a عوامل بالقوه ای هستند که ممکن است در افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان و پیشرفت آن موثر باشند. لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین پلی مورفیسم های miR-152 و miR-148a با سن شروع و مراحل پیشرفت سرطان پستان در جمعیت اصفهان می باشد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضراز نوع مورد- شاهدی بر روی 100 بیمار حامل سرطان پستان و 100 زن سالم انجام گرفت. در بیماران مورد مطالعه به طور منظم آزمایشات بالینی انجام می گرفت. این بیماران پس از تعیین ژنوتیپ بوسیله تکنیکهای PCR-RFLP و Tetra primer ARMS-PCR، برای پلی مورفیسم miR-148a به سه دسته AA،AG،GG و برای پلی مورفیسم miR-152 به سه دسته ی TT،CC،CT تقسیم شدند ، ارتباط ژنوتیپ هر گروه با سن شروع سرطان و درجه پیشرفت سرطان بررسی شد و سپس داده های بدست آمده توسط پایگاه اینترنتی SISA و آزمون مربع کای تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد که پلی مورفیسم های miR-148a و miR152 سبب کاهش سن شروع سرطان شده اما این ارتباط معنی دار نمی باشد (P=0.06 miR-148a:OR=2.54)(miR152:OR=2.16،P=0.06 ) ، همچنین بررسی ارتباط این پلی مورفیسم ها با مراحل پیشرفت سرطان نیز ارتباط معنی داری را نشان نداد. (miR148a:OR=1.16،P=0.09)و (miR152:OR=0.47،P=0.13 )
نتیجه گیری
به نظر میرسد آلل های G و T میتوانند به عنوان یک فاکتور خطر برای کاهش سن شروع و پیشرفت سرطان پستان در جمعیت اصفهان باشند، ولی تعیین آلل ها بعنوان یک ریسک فاکتور بیولوژی نیاز به مطالعات گسترده تری دارد و تحقیقات بیشتری را نیاز دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
187 تا 191
لینک کوتاه:
magiran.com/p1660820 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!