مقایسه ازوفاژکتومی با تعبیه لوله ژژونوستومی و بدون لوله ژژونوستومی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف

حفظ وضعیت تغذیه ای و متابولیک مناسب یکی از ارکان مراقبت های پس از جراحی می باشد. تغذیه از طریق لوله ژژنوستومی جهت تسهیل و تسریع تغذیه زودرس روده ای در بیمارانی که تحت جراحی های بزرگ در قسمت های فوقانی لوله گوارش قرار می گیرند، توصیه می گردد. در پژوهش حاضر فواید و عوارض تعبیه لوله ژژنوستومی با تغذیه معمول وریدی بررسی و مقایسه شده است.

مواد و روش ها

این مطالعه نیمه تجربی به صورت مورد-شاهدی بر روی 100 بیمار که طی سال های 93- 1389 تحت عمل جراحی ازوفاژکتومی قرار گرفته بودند انجام شد. در گروه مورد برای 50 بیمار لوله ژژنوستومی تعبیه شده بود و در گروه شاهد تغذیه به طورمعمول و از راه وریدی صورت گرفت. در این مطالعه جنبه های بالینی و اقتصادی دو گروه موردمطالعه بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و تحلیلی استفاده گردید.

یافته ها

بر اساس نتایج مطالعه مدت بستری بیمارستان و فاصله شروع تغذیه دهانی در گروه دارای ژژنوستومی به طور معنی داری کوتاه تر بود (P<0.05). ازنظر عوارض مرتبط تنها دیستانسیون شکمی در گروه دارای ژژنوستومی به طور معنی داری فراوان تر مشاهده شد (P<0.05). از طرفی هزینه کل بستری در این گروه به طور معنی داری کم تر بود (P<0.001). در این مطالعه موردی از عفونت و عوارض جدی منجر به مرگ مشاهده نشد، درحالی که اریتم جلدی و پنومونی در 4 درصد، عفونت ادراری در 6 درصد، نشت آناستوموز در 10 درصد و انسداد کاتتر در 12 درصد بیماران گروه دارای ژژنوستومی مشاهده گردید.

بحث و نتیجه گیری

ژژنوستومی لوله ای روشی ایمن و نجات بخش در حمایت تغذیه ای پس از ازوفاژکتومی بوده و تعبیه آن به صورت روتین توصیه می گردد. استفاده ازاین روش درمانی، طول مدت بستری و نیز هزینه های تحمیلی به بیمار و مخارج نظام سلامت را کاهش می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
960 تا 968
لینک کوتاه:
magiran.com/p1665002 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!