تاثیر تجویز ترانگزامیک اسید وریدی بر خونریزی و رضایت جراحی حین عمل ماستوئیدکتومی

چکیده:
مقدمه
در عمل جراحی ماستوئیدکتومی، به کاهش خونریزی در فیلد نیاز است تا کیفیت جراحی افزایش یابد؛ اما روش های موجود در کاهش خونریزی، عوارضی به همراه دارد. هدف از انجام مطالعه ی حاضر، بررسی تاثیر تجویز ترانگزامیک اسید وریدی بر میزان خونریزی و رضایت جراح حین عمل ماستوئیدکتومی بود.
روش ها
در این مطالعه ی کارآزمایی بالینی تصادفی، 69 بیمار دارای اندیکاسیون ماستوئیدکتومی مورد بررسی قرار گرفتند. پس از کسب رضایت، بیماران به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. گروه مداخله داروی رمی فنتانیل (1/0 میکروگرم بر کیلوگرم در دقیقه) را در حین عمل به همراه ترانگزامیک اسید (10 میلی گرم بر کیلوگرم) به صورت تزریقی دریافت کردند، اما در گروه شاهد فقط از تزریق رمی فنتانیل (2/0 میکروگرم بر کیلوگرم در دقیقه) در حین عمل استفاده شد. سپس میزان خونریزی، علایم همودینامیک و رضایت جراح در هر دو گروه مقایسه گردید.
یافته ها
حجم خونریزی در گروه های مداخله و شاهد به ترتیب 6/16 ± 1/62 و 5/25 ± 0/89 میلی لیتر گزارش شد (001/0 > P). میزان رضایت «عالی» در آن دسته از اعمال جراحی که بیمار ترانگزامیک اسید دریافت کرده بود، 4/82 و در اعمال جراحی گروه شاهد، 0/40 درصد به دست آمد (004/0 = P). میزان متوسط فشار خون در دقیقه ی 30 جراحی در گروه مداخله کمتر از گروه شاهد بود (5/5 ± 4/86 در مقابل 7/4 ± 4/90 میلی متر جیوه؛ 002/0 = P).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه ی حاضر نشان داد که تجویز ترانگزامیک اسید در عمل جراحی ماستوئیدکتومی با کاهش میزان خونریزی حین عمل و رضایت بالاتر جراح همراه است. از آن جا که فشار خون در بیماران دریافت کننده ی این دارو بیشتر کاهش پیدا می کند، کنترل فشار خون در این بیماران ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1653 تا 1659
لینک کوتاه:
magiran.com/p1668991 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!