بررسی الگوهای غذایی و ارتباط آن ها با اندازه های تن سنجی در پرستاران زن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پرستاران مستعد ابتلا به استرس مداوم ناشی از شغلشان هستند که منجر به اختلالات جسمی و روحی بسیاری می شود که زندگی شخصی و شغلی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد از این رو هدف این مطالعه بررسی الگوهای غذایی و ارتباط آن ها با اندازه های تن سنجی در پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.
روش بررسی
مطالعه مقطعی حاضر از بهمن 1392 تا آبان 1393 در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد که 320 پرستار زن با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. انجام طرح تحقیقاتی حاضر با کد 24371 در کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد تایید قرار گرفت. اندازه گیری های تن سنجی و فشارخون انجام شد. جهت ارزیابی فعالیت بدنی از پرسشنامه بین المللی فعالیت بدنی IPAQ فرم کوتاه استفاده شد.
یافته ها
با استفاده از روش تحلیل عاملی، سه نوع الگوی غذایی غالب در افراد مورد مطالعه شناسایی شد که تحت عنوان الگوی غذایی سالم، ناسالم و سنتی نامگذاری شد. الگوی غذایی سالم ارتباط معنادار مستقیمی با وزن و نمایه توده بدنی پس از تعدیل با عوامل مخدوش گر نشان داد (به ترتیب 05/0=P و 01/0=P). بین الگوی ناسالم و اندازه های تن سنجی ارتباط معناداری وجود نداشت. بین فشارخون سیستولی و دیاستولی و سهک های الگوی غذایی ناسالم ارتباط معکوس معناداری وجود داشت (001/0=P و 03/0=P). بین الگوی غذایی سنتی و اندازه های تن سنجی و فشارخون ارتباط معناداری وجود نداشت (05/0
نتیجه گیری
الگوی غذایی سالم با اندازه های تن سنجی ارتباط مستقیمی داشت و الگوی غذایی ناسالم با فشارخون ارتباط معکوس داشت. بین الگوی غذایی سنتی و اندازه های تن سنجی و فشارخون ارتباط وجود نداشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
875 تا 884
لینک کوتاه:
magiran.com/p1669793 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!