بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر انضباط رانندگی شهرستان های اردکان و میبد

چکیده:
زمینه و هدف

در دنیای امروز، انضباط رانندگی یک مسئله اجتماعی مهم و جلوه ای از انضباط اجتماعی محسوب می شود. رعایت قوانین و مقررات رانندگی از طرف رانندگان به تحکیم انضباط رانندگی و به تبع آن انضباط اجتماعی کمک می کند. در این مقاله ضمن ارائه تعریفی از مفهوم انضباط رانندگی و ابعاد و مولفه های آن، مهم ترین عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر انضباط رانندگی موردبررسی قرار گرفته و مدل تحلیلی عوامل تاثیرگذار معرفی می گردد.

روش

این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی است و با روش پیمایشی انجام گرفته است. نمونه تحقیق، 384 نفر از شهروندان 18 تا 64 ساله شهرهای اردکان و میبد است که دارای خودرو بوده و رانندگی می کنند. روش نمونه گیری این تحقیق، خوشه ای چندمرحله ای متناسب و داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است. اعتبار پرسشنامه با اعتبار صوری و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش محاسبه آلفای کرونباخ 0/71 محاسبه شد. برای توصیف داده ها از آماره های (میانگین و میانه) و در بررسی فرضیات از آزمون های تی مستقل، تحلیل واریانس، همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد و تجزیه وتحلیل ها در محیط نرم افزار اس پی اس اس نسخه 19 انجام شد.

یافته ها

نتایج تحقیق نشان داد که 0/23 درصد از واریانس و تغییرات در انضباط رانندگی را می توان با متغیرهای موجود در مدل تحقیق شامل جنسیت، سن، وضعیت تاهل، تعداد سال های رانندگی و ابعاد سبک زندگی (مصرف فرهنگی، عشق راندن، دین داری، مصرف سیگار و الکل) تبیین کرد.
پیشنهادها: پیشنهاد می شود که در سه بعد شناختی، عاطفی و رفتاری انضباط رانندگی، آموزش های بیشتری به شهروندان، به ویژه گروه های سنی پایین تر داده شود تا امکان کسب تجربه برای آنان حاصل شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p1671051 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!