فهرست مطالب

راهور - پیاپی 19 (زمستان 1395)

مجله راهور
پیاپی 19 (زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/26
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سیروس احمدی، زهرا مردانی صفحات 9-30
    زمینه و هدف
    استفاده فزاینده از اتومبیل در شهرهای بزرگ باعث بروز ترافیک های سنگین شده است. یک رویکرد موثر در تسکین ترافیک های شهری، استفاده از دوچرخه است؛ اما فرهنگ استفاده از آن در ایران گسترش نیافته است. با توجه به اینکه پایگاه اقتصادی - اجتم اعی بر رفتارهای مختلف تاثیرگذار است، پژوهش حاضر تلاش کرده است تا رابطه پایگاه اقتصادی - اجتماعی را با استفاده از دوچرخه در سفرهای کوتاه درون شهری بررسی کند.
    روش
    روش تحقیق، پیمایشی است. جامعه آماری، شهروندان مرد اصفهانی هستند که 400 نفر به عنوان نمونه آماری و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه های محقق ساخته هستند که با استفاده از قضاوت داوران متخصص، تعیین اعتبار شده و به منظور تعیین پایایی آن ها از روش بازآزمون استفاده گردید.
    یافته ها
    بر اساس یافته های توصیفی، در دو ماه اخیر 62 درصد پاسخگویان به نوع ی از دوچرخه استفاده کرده اند که با توجه به موقعیت های مورداستفاده، بسیار قابل توجه است . بر اساس یافته ها ی تحلیلی، با افزایش تحصیلات، احتمال استفاده از دوچرخه کاهش یافته ، اما با افزایش ثروت، احتمال استف اده از دوچرخه افزایش یافته است.
    پیشنهادها: اگرچه رابطه مثبت ثروت و استفاده از دوچرخه با توجه به تاثیر نمادهای منزلتی طبقات بالا بر طبقات پایین تر، برای مدیران شهری یک فرصت مناسب گسترش دوچرخه سواری است؛ اما با توجه به رابطه منفی تحصیلات و استفاده از دوچرخه، پیشنهاد م ی شود که مدیران شهری با ایجاد معابر امن دوچرخه سواری، زمینه های استفاده این قشر را فراهم آورند.
    کلیدواژگان: ترافیک، دوچرخه، پایگاه اقتصادی - اجتماعی، مردان، اصفهان و سفر درون شهری
  • محمد اتقایی، سعید حسامی، محمود صفارزاده صفحات 31-48
    زمینه و هدف
    برای اینکه تابلوهای راهنمای مسیر، بهترین عملکرد را داشته باشند، باید طوری طراحی شوند که برای تمامی کاربران راه ها با ملیت های مختلف نیز قابل استفاده باشند . بدین منظور در راستای استانداردهای جهانی، در تابلوهای غیرانگلیسی زبان باید نام معابر با یک زبان بین المللی (انگلیسی) هم درج شود تا رانندگانی که از کشورهای مختلف با تابلوها مواجه می شوند، هم بتوانند پیام تابلوها را به راحتی دریافت نمایند.
    روش
    در همین راستا، در این پژوهش به منظور بررسی تاثیر درج کلمات انگلیسی بر روی قابلیت خوانایی تابلوهای راهنمای مسیر موجود در ایران، پس از طراحی تابلوها و سپس با افزودن معابری با زبان انگلیسی بر روی آن ها و با ترکیبات قرارگیری متفاوت با زبان فارسی، طی انجام آزمون هایی، زمان درک و عکس العمل قرائت تابلوها توسط کاربران به دست آورده شده است.
    یافته ها
    پس از بررسی و تحلیل آماری داده ها، درنهایت نشان داده شده است که اگر در طراحی تابلوها، کلمات با زبان انگلیسی به صورت جدا و در زیر کلمات فارسی قرار گیرند؛ زمان درک و عکس العمل قرائت تابلوها نسبت به تابلوهای تک زبانه فارسی، تغییر محسوسی نمی کند؛ ولی چنانچه در طراحی تابلوها، زبان انگلیسی به صورت مختلط با کلمات فارسی بر روی تابلوها قرار گیرند، زمان درک و عکس العمل قرائت تابلوها به مقدار محسوسی افزایش می یابد که درنتیجه باعث کاهش قابلیت خوانایی تابلوها می شوند.
    کلیدواژگان: تابلوهای هدایت مسیر، زبان خارجی در تابلو، قابلیت خوانایی، تحلیل آماری
  • موسی امیری، حسن شهنوازی، عباس شهنوازی صفحات 49-68
    زمینه و هدف
    امروزه اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی، مهم ترین متغیر در موفقیت سازمان است که با توجه به مسئولیت حساس روسای پلیس راهور و پلیس راه استان ها، آشنایی آنان با شاخصه های اخلاق حرفه ای، نقش مهمی در فرهنگ سازی و تقویت مبانی اخلاق حرفه ای در بین کارکنان و درنهایت تحقق مسئولیت اجتماعی سازمان دارد؛ لذا هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط اخلاق حرفه ای مدیران با ارتقای مسئولیت اجتماعی پلیس راهور می باشد.
    روش
    جامعه آماری این پژوهش، مدیران لایه 1 و 2 ستاد پلیس راهور ناجا و روسای پلیس راهور و راه استان ها است. روش تحقیق پژوهش، توصیفی – پیمایشی است و برای جمع آوری اطلاعات به منظور بررسی سطح رعایت اخلاق حرفه ای و ارتباط آن با مسئولیت اجتماعی پلیس راهور از پرسشنامه استاندارد مسئولیت اجتماعی کارول و اخلاق حرفه ای کادوزیر در قالب 45 سوال استفاده می شود. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 و لیزرل نسخه 9 استفاده شده است.
    یافته ها
    نتیجه آزمون فرضیه های آماری نشان داد که ویژگی های عدالت مدار، وظیفه مدار و دگرخواهانه از مولفه های اخلاق حرفه ای باعث ارتقای مسئولیت اجتماعی در پلیس راهور و مولفه اخلاق خودخواهانه یک مانع در جهت تحقق مسئولیت اجتماعی پلیس راهور محسوب می شود. ضریب همبستگی بین اخلاق حرفه ای با مسئولیت اجتماعی، مثبت و معنی دار و شدت این
    همبستگی 0/76 می باشد؛ باتوجه به معنی داربودن این ضریب هرگونه بهبود در اخلاق حرفه ای می تواند همراه با بهبود در پیامد آن یعنی مسئولیت اجتماعی باشد که این به آن معنی است که بین اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی رابطه خطی مستقیم وجود دارد.
    پیشنهادها: با توجه به نتیجه پژوهش پیشنهاد می شود که روسا و مدیران پلیس راهور ناجا با رعایت و مبنا قراردادن استانداردها و اصول اخلاق حرفه ای در سازمان موردنظر، بسترهای لازم را در جهت ارتقای مسئولیت اجتماعی فراهم کنند.
    کلیدواژگان: اخلاق حرفه ای، مسئولیت اجتماعی، پلیس راهور
  • زینب ترحمی، سید موسی طباطبایی، محمد ترحمی صفحات 69-110
    موضوع و
    هدف
    این پژوهش، آسیب های روانی بازماندگان سوانح رانندگی را با جمعیت عادی مقایسه می کند. این پژوهش از نوع پژوهش های علی مقایسه ای (واپس نگر ) بود . جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی بازماندگان حوادث رانندگی در ایران که یکی از بستگان خود را در سانحه رانندگی از دست داده اند و نیز جمعیت عادی بود. برای این منظور، تعداد 112 نفر از گروه جمعیت عادی و تعداد 134 نفر از بازماندگان سوانح رانندگی در چهار استان کشور به عنوان گروه نمونه در پژوهش شرکت کردند.
    روش
    برای جمع آوری داده های آسیب های روانی از چک لیست نشانه های اختلالات روانی (SCL- 90- R) استفاده شد. داده های به دست آمده به وسیله نرم افزار اس پی اس اس و با روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیه وتحلیل شدند.
    نتایج
    بررسی ها نشان داد که بازماندگان سوانح رانندگی در هشت مولفه سلامت روان، یعنی در میزان رنج های جسمانی، میزان وسواس، میزان حساسیت، میزان افسردگی، میزان اضطراب، میزان پرخاشگری، میزان ترس بیمارگونه و میزان روا نپریشی به طور معناداری میانگین پایین تری نسبت به گروه مردم عادی داشتند(p<0/01) ؛ و این دو گروه فقط در مولفه افکار پارانوئید باهم اختلاف معناداری نشان ندادند(p<0/05) .
    پیشنهادها: با توجه به اختلاف معنادار در هشت مولفه سلامت روان، می توان وضعیت روان شناختی بازماندگان سوانح را نامطلوب دانست و پیشنهاد رسیدگی مراجع و افراد ذی ربط نسبت به حمایت آن ها را جدی گرفت.
    کلیدواژگان: تصادف، بازماندگان سوانح رانندگی، آسیب های روانی و سلامت روان
  • اعظم مقیمی، محمد عابدی اردکانی صفحات 111-138
    زمینه و هدف

    در دنیای امروز، انضباط رانندگی یک مسئله اجتماعی مهم و جلوه ای از انضباط اجتماعی محسوب می شود. رعایت قوانین و مقررات رانندگی از طرف رانندگان به تحکیم انضباط رانندگی و به تبع آن انضباط اجتماعی کمک می کند. در این مقاله ضمن ارائه تعریفی از مفهوم انضباط رانندگی و ابعاد و مولفه های آن، مهم ترین عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر انضباط رانندگی موردبررسی قرار گرفته و مدل تحلیلی عوامل تاثیرگذار معرفی می گردد.

    روش

    این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی است و با روش پیمایشی انجام گرفته است. نمونه تحقیق، 384 نفر از شهروندان 18 تا 64 ساله شهرهای اردکان و میبد است که دارای خودرو بوده و رانندگی می کنند. روش نمونه گیری این تحقیق، خوشه ای چندمرحله ای متناسب و داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است. اعتبار پرسشنامه با اعتبار صوری و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش محاسبه آلفای کرونباخ 0/71 محاسبه شد. برای توصیف داده ها از آماره های (میانگین و میانه) و در بررسی فرضیات از آزمون های تی مستقل، تحلیل واریانس، همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد و تجزیه وتحلیل ها در محیط نرم افزار اس پی اس اس نسخه 19 انجام شد.

    یافته ها

    نتایج تحقیق نشان داد که 0/23 درصد از واریانس و تغییرات در انضباط رانندگی را می توان با متغیرهای موجود در مدل تحقیق شامل جنسیت، سن، وضعیت تاهل، تعداد سال های رانندگی و ابعاد سبک زندگی (مصرف فرهنگی، عشق راندن، دین داری، مصرف سیگار و الکل) تبیین کرد.
    پیشنهادها: پیشنهاد می شود که در سه بعد شناختی، عاطفی و رفتاری انضباط رانندگی، آموزش های بیشتری به شهروندان، به ویژه گروه های سنی پایین تر داده شود تا امکان کسب تجربه برای آنان حاصل شود.

    کلیدواژگان: انضباط رانندگی، رانندگان، خودرو، سال های رانندگی، سبک زندگی و اردکان و میبد
  • مریم مهری آدریانی، محمد علی نادی، سعید جعفری صفحات 139-164
    زمینه و هدف
    پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی، روایی، پایایی و هنجاریابی مقیاس منبع کنترل رانندگی صورت گرفت.
    روش
    این پژوهش، کاربردی و از دسته مطالعات روان سنجی بود که به صورت مقطع ی در سال 1394 انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش، کلیه رانندگان تاکسی شهر اصفهان و نمونه آماری شامل 470 نفر از رانندگان تاکسی شهر اصفهان بودند که به روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند . ابزار گردآوری اطلاعات، مقیاس منبع کنترل رانندگی (T-LOC) بود. برای بررسی ویژگی های روان سنجی از ضریب آلفای کرونباخ، روایی محتوا، روایی هم زمان (مقیاس مسئولیت پذیری کالیفرنیا) و روایی سازه با نرم افزار لیزرل 80/8 و بسته نرم افزاری آماری در علوم اجتماعی نسخه 20 استفاده شد.
    نتایج
    نتایج نشان داد که پایایی مقیاس منبع کنترل رانندگی با روش ضریب آلفای کرونباخ بر ای منبع کنترل درونی (خرده مقیاس خود) 0/91 و منبع کنترل بیرونی که شامل سه خرد همقیاس رانندگان د یگر، سرنوشت، محیط و وسیله نقلیه بود، به ترتیب 0/69، 0/46 و 0/50 در کل (منبع کنترل بیرونی) 0/71 به دست آمد. روایی هم زمان با مقیاس مسئولیت پذیری کالیفرنیا 0/23 می باشد که در سطح خطای 0/01 معنادار به دست آمد. همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مدل چهارعاملی مقیاس منبع کنترل رانندگی از برازش مناسبی برحسب شاخص های مجذورکای، درجه آزادی، شاخص رمز ی، شاخص برازندگی، شاخص تعدیل شده برازندگی، برازندگی تطبیقی برخوردار بود و تمامی گویه های مقیاس دارای ضریب تاثیر معنی دار بر روی عامل مربوط به خود بودند.
    پیشنهادها: با توجه به تحلیل های آماری صورت گرفته می توان از مقیاس منبع کنترل رانندگ ی به عنوان یک ابزار تشخیصی استفاده کرد و منبع کنترل درون ی و بیرونی رانندگان را مشخص کرد و در جهت آموزش رانندگان در این متغیر اقدامات لازم را انجام داد.
    کلیدواژگان: منبع کنترل رانندگی، ساختار عاملی، روایی، پایایی، هنجاریابی
  • محمد سعید شادکار، سید فرشاد فاطمی اردستانی، داریوش ابوحمزه صفحات 165-186
    زمینه و هدف
    بررسی عوامل موثر بر ارتکاب تخلفات رانندگی در حوزه ادبیات اقتصاد جرم میگنجد؛ در ادبیات اقتصاد جرم سعی می شود تا تاثیر عوامل اقتصادی و بعضا غیراقتصادی بر میزان ارتکاب جرم و تخلفات مختلف در جامعه بررسی شود. موضوع اقتصاد جرم پس از مقاله بکر ( 1968 ) به عنوان شاخه ای از علم اقتصاد مطرح شد و از آن زمان تاکنون تحقیقات متفاوتی در این حوزه انجام و مدل های نظر ی مختلفی برای بیان ارتباط متغیرهای اقتصادی و غیراقتصادی و ارتکاب جرم های مختلف در جامعه مطرح شدند. تخلفات رانندگی، یکی از جرایم بررسی شده در اقتصاد جرم است . با توجه به بالا بودن آمار تصادفات، جرایم رانندگی و تلفات انسانی ناشی از آن در ایران، بررسی عوامل موثر بر چنین تخلفاتی اهمیت قابل توجهی خواهد داشت. هدف این تحقیق، بررسی عوامل موثر بر ارتکاب تخلفات رانندگی از منظر اقتصاد جرم است.
    روش
    در این تحقیق سعی شده است با استفاده از داده های تابلویی استانی تخلفات رانندگی، عوامل موثر بر ارتکاب تخلفات رانندگی بررسی شود.
    یافته ها
    مهم ترین نتیجه به دست آمده در برآوردها، اثر کاهنده افزایش نرخ واقعی جریمه بر میزان ارتکاب تخلفات است؛ برای مثال در برآورد مربوط به 17 تخلف پرتکرار، ضریب متغیر نرخ واقعی جریمه 3/64- و کشش این متغیر 2/26- به دست آمده است.
    پیشنهادها: با توجه به تاثیر کاهنده نرخ واقعی جریمه در ارتکاب تخلف، بر افزایش نرخ واقع ی جریمه به عنوان ابزاری موثر برای کاهش تخلفات تاکید می شود.
    کلیدواژگان: اقتصاد جرم، تخلفات رانندگی، نرخ جریمه و داده های تابلویی