ارزیابی تضعیف و مسیر انتشار امواج فراصوتی ناشی از خوردگی برای سنجش قابلیت اعتماد در پایش لوله های پیش تنیده به روش نشر فراصوتی

چکیده:
شکست ناگهانی و فاجعه بار در اثر خوردگی پدیده بسیار معمول در لوله های بتنی پیش تنیده بوده که در کشور ایران نیز بوقوع می پیوندد. رفتارسنجی سلامت سازه ها، شناسایی و تشخیص زود هنگام با استفاده از حسگرهای فعال تعبیه شده درجا در مراحل اولیه خوردگی یکی از نکات مهم حیاتی برای جلوگیری از آسیب های جدی می باشد که در این میان روش نشر فراصوتی می تواند به عنوان یک تست غیرمخرب در سازه های بتنی به کار گرفته شده ولی به دلیل پدیده خوردگی و به تبع آن ترک در بتن و تغییر مشخصات مصالح یک چالش جدی در اندازه گیری به روش نشر فراصوتی وجود داشته که ناشی از تاثیر میکروترک ها روی دامنه سیگنال های امواج فراصوتی می باشد. در این تحقیق یک لوله بتنی پیش تنیده که در آزمایشگاه دانشکده سازه دانشگاه میدل ایست ساخته شده تحت اثر خوردگی تسریع شده قرار گرفته سپس تضعیف دامنه، مسیر انتشار امواج و پارامتر فرکانسی قبل و بعد از خوردگی با استفاده از منبع نشر سوو- نیلسن مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج آزمایشگاهی نشان دهنده آن است که با توجه به اینکه دامنه و مسیر انتشار امواج قبل و بعد از خوردگی دچار تغییرات قابل توجهی نشده و قابل صرف نظر می باشد روش نشر فراصوتی می تواند بعنوان روشی دقیق برای ارزیابی خوردگی در اینگونه سازه ها به کار رفته که مورد بحث قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
306 تا 314
لینک کوتاه:
magiran.com/p1672084 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!