اثر تغذیه سیلیکون بر برخی شاخص های رشدی و فیزیولوژیک گیاه یونجه (Medicago sativa)تحت تنش آلودگی تولوئن در شرایط هیدروپونیک

چکیده:
سیلیکون (Si) به عنوان یک عنصر ضروری در تغذیه گیاهان شناخته نشده است اما بسیاری از اثر های مفید آن در بهبود تحمل کیاه در شرایط تنش های محیطی در گیاهان گزارش شده است. از سوی دیگر، تولوئن یک ماده آلی سمی بوده که به طور گسترده در منابع آبی یافت می شود. بنابراین، حضور این ترکیب یک تنش محیطی برای گیاهان اطراف بسیاری از صنایع می باشد. هدف از این پژوهش که در محیط کشت محلول غذایی انجام شد، بررسی تاثیر کاربرد Siبر کاهش خسارت ناشی از آلودگی تولوئن در گیاه یونجه بود. گیاهچه های یونجه در محلول های غذایی بدون یا با سیلیکون (1 میلی مولار) رشد داده شده و به مدت 30 روز در معرض آلودگی تولوئن در سه سطح 0، 225 و450 میلی گرم در لیتر قرار گرفتند. آلودگی تولوئن اثر معنی داری بر کاهش وزن مرطوب شاخساره و ریشه و ارتفاع شاخساره و طول ریشه یونجه داشت. در حضور تولوئن، مقدار محتوای نسبی آب برگ، غلظت رنگیزه های فتوسنتزی برگ و غلظت آهن و روی ریشه و شاخساره، کاهش یافت. آلودگی تولوئن با پراکسیده کردن غشای ریشه سبب افزایش نشت یون های آهن و روی از غشاء سلول های ریشه شد. براساس نتایج این پژوهش کاربرد 1 میلی مولارSi در شرایط آلودگی تولوئن، سبب افزایش کارایی مصرف آب در گیاه شده همچنین به انسجام و پایداری غشاء کمک کرده و با افزایش غلظت کلروفیل برگ، توانایی گیاه برای استفاده موثرتر از نور را افزایش داده است. درنتیجه ممکن است یکی از دلایل افزایش غلظت آهن و روی در شاخساره یونجه مربوط به این تغییرات ایجاد شده در گیاه یونجه باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
271 تا 280
لینک کوتاه:
magiran.com/p1676501 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!