بومی سازی راهنمای بالینی پیشگیری از بیماری های قلبی- عروقی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری های قلبی- عروقی بیشترین علت مرگ و میر در کشور هستند و وجود یک راهنمای بالینی پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی جز نیازهای اساسی برای پیشگیری ازآن ها می باشد.
روش کار
انتخاب راهنمای مناسب در چهار مرحله با تشکیل تیمی از متخصصین و پزشکان عمومی انجام شد که با جستجو در پایگاه های اطلاعاتی (شامل 16 پایگاه) و ارزیابی اولیه راهنماهای یافت شده که 13 راهنما بود شروع و بعد از ارزیابی اولیه از لحاظ (دردسترس بودن نسخه کامل، به روز بودن و سازماندهی مناسب)، تعداد چهار راهنمای منتخب با ابزار نقادی (Appraisal of Guidelines for Research & Evaluation AGREEII)، مورد غربال قرار گرفتند. در ادامه، ترجمه راهنمای نهایی منتخب همراه با استخراج سوالات بالینی و توصیه ها (طبق توافق خبرگان) انجام و توصیه های مناسب با توجه به شرایط بومی کشور و هزینه های پیشگیری و درمان مربوطه، جایگزین شدند. در نهایت به صورت یک راهنمای بالینی مدون ارائه گردید.
یافته ها
توصیه ها در دو بخش مدیریت سبک زندگی (رژیم غذایی، فعالیت فیزیکی) و توصیه های بالینی و درمانی (افزایش فشار خون و چربی خون) بیان شده است. به منظورکاهش فشارخون، افراد به شرکت در فعالیت های بدنی هوازی متوسط ​​تا شدید، 3 تا 4 بار در هفته، به طور متوسط ​​40 دقیقه در هر جلسه، توصیه می شوند. در راستای پیشگیری اولیه در افراد بدون ابتلا به دیابت با LDL-C 189- 70 میلی گرم در لیتر توصیه به دریافت درمان با استاتین و برآورد خطر ده ساله رخداد بیماری های قلب و عروق، مطرح شده است. در توصیه بالینی مربوط به فشار خون، اگر 135/85mmHg < ABPM/HBPM < 150/90 mmHg باشد (Home Blood Pressure Monitoring –HBPM; Ambulatory Blood Pressure Monitoring- ABPM) توصیه به درمان دارویی در کنار اقدامات پیشگیرانه می شود. اگر سن فرد زیر 55 سال باشد شروع درمان با مهارکننده آنژیوتانسین یا بلوک کننده گیرنده آنژیوتانسین و اگر سن بالای 55 سال بود بلوک کننده کانال های کلسیم توصیه می گردد و در صورت عدم پاسخ درمان ترکیبی توصیه می گردد.
نتیجه گیری
تاثیر الگوی رژیم غذایی برای کاهش فشارخون، مستقل از تغییرات در وزن و مصرف سدیم می باشد. بیماران باید نسبت به انطباق الگوی رژیم غذایی توصیه شده با ترجیحات شخصی و فرهنگی خود تشویق شوند. در راهنمای بالینی حاضر، سعی شده تا بهترین راهکارها و توصیه ها بر اساس شواهد سطح بالا، در دو بخش خدمات پیشگیرانه و اقدامات بالینی ارائه گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1681709 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!