تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی سالمونلای جدا شده از همبرگر و حساسیت آن ها به تعدادی از اسانس ها

چکیده:
سابقه و هدف
افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی سبب افزایش استفاده از گیاهان دارویی با اثرات جانبی کم به جای داروهای معمول شده است. هدف از این مطالعه بررسی آلودگی همبرگرهای صنعتی به سالمونلا، تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آن ها و حساسیت آن ها به اسانس های باریجه، لیمو، رزماری، ژرانیوم، آویشن، زیره، نعنا، اکالیپتوس، لاوند، گلسرخ، ریحان و ترخون بوده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی مقطعی از تیر سال 1394 تا تیر سال 1395 تعداد 100 نمونه همبرگر صنعتی به طور تصادفی از مکان های فروش در کاشان خریداری و میزان شیوع سالمونلا به روش کشت بررسی شد. مقاومت آنتی بیوتیکی ایزوله های جدا شده به روش دیسک دیفیوژن بررسی شدند. هم چنین حساسیت ایزوله های جدا شده نسبت به 12 اسانس به روش دیسک دیفیوژن و میکرودایلوشن بررسی شدند.
یافته ها
2 نمونه (2 درصد) از همبرگرها به سالمونلا آلوده بودند. یکی از آن ها دارای آنتی ژن سوماتیک O8 (گروه سرمی C2) و یکی از آن ها در هیچ کدام از گروه های سرمی قرار نگرفت. دو ایزوله جدا شده 100 درصد به یک یا چند آنتی بیوتیک به روش دیسک دیفیوژن مقاوم بودند. ایزوله ها مقاوم به بیش تر آنتی بیوتیک ها هم چون کلرامفنیکل، آموکسی سیلین-کلاولانیک اسید، کانامایسین، سفتریاکسون و سفتازیدیم بوند. بیش ترین اثر مهاری رشد روی سالمونلاها توسط اسانس آویشن به ترتیب با حداقل غلظت مهار کنندگی و حداقل غلظت کشندگی برابر 39/0 و 78/0 میلی گرم در میلی لیتر بود و میانگین قطر هاله رشد 18/1±67/23 میلی متر ایجاد شد.
استنتاج: مقاومت آنتی بیوتیکی سالمونلاهای جدا شده از همبرگرها بالا بود. اسانس های مورد استفاده دارای اثرات ضد باکتریایی بالایی نسبت به آنتی بیوتیک های معمول داشتند و می توانند به عنوان گیاهان دارویی مفید استفاده شوند
زبان:
فارسی
صفحات:
136 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p1684996 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!