تاثیر منبع گرده بر میزان و نوسانات قند های محلول، پروتئین، اسد های آمینه و اسید های چرب در مراحل قبل و بعد از جوانه زنی بذور هیبرید حاصل ازتلاقی رقم \«آ200\» با ارقام\«تونو\»، \«شاهرود 12\» و \«آ230\»

نویسنده:
چکیده:
این تحقیق طی سال های 1390 و 1391 در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج با هدف ارزیابی اثر نوع دانه گرده دهنده بر میزان میزان قند، پروتئین، اسید های چرب و اسید های آمینه در بذور حاصل از دورگ گیری بادام A200با شاهرود 12، A230 و تونو در مراحل قبل و بعد از جوانه زنی براساس آزمایش طرح بلوک های تصادفی با 3 تکرار انجام شد.. نتایج نشان داد که در اثر گرده ی رقم «آ230»قبل از جوانه زنی بذر هیبرید «آ200» دارای مقدار قند کل 77 /29میلی گرم بر گرم ماده ی خشک می باشد.این در حالی است که کمترین مقدار قند در اثر گرده ی «تونو» بعد از جوانه زنی بذر بوده است. بیشترین مقدار پروتین دراثر گرده زای«آ230»بوده است و در مقابل کمترین آن از آن «تونو» بعد از جوانه زنی است. میزان متیل اولئات در اثر گرده «آ230» با کمترین مقدار یعنی (74/74%) قبل از جوانه زنی بذر و دراثر گرده رقم «تونو» بیشترین مقدار (79/71%) بعد از جوانه زنی را دارا بود. همچنین بین گرده زاها از نظر اثر گرده بر میزان اسید های آمینه در قبل و بعد از جوانه زنی تفاوت معنی داری مشاهده شد. به طوری که بیشترین مقدار اسید آمینه آسپاراتیک اسید مربوط به رقم «شاهرود 12»قبل از جوانه زنی (570/0%) و کمترین مقدار مربوط به تاثیر گرده رقم «شاهرود 12» بعد از جوانه زنی (136/0%) بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1691318 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!