استخراج فرکانس های جزر و مدی منطقه خلیج فارس و دریای عمان به روش برآورد هارمونیک کمترین مربعات چند متغیره سری های زمانی مشاهدات ارتفاع سنجی ساحلی سطح دریا

چکیده:
تاکنون، اکثر روش های ارائه شده جهت تعیین فرکانس های جزر و مدی، بر اساس مبانی تئوری بوده و مشاهدات جزر و مدی نقشی در یافتن این فرکانس ها نداشته اند. این تحقیق، در ادامه تحقیق انجام شده توسط امیری سیمکویی و همکاران (2014) به استخراج فرکانس های جزر و مد از طریق آنالیز مشاهدات جزر و مد می پردازد. بدین منظور، با استفاده از روش برآورد هارمونیک کمترین مربعات (LS-HE)، سری های زمانی مشاهدات جزر و مد مورد بررسی قرار گرفته و فرکانس های جزر و مدی استخراج می گردند. در این تحقیق از داده های 8 ایستگاه تاید-گیج در منطقه خلیج فارس و دریای عمان بین سال های 1999 تا 2010 استفاده شده است. 414 فرکانس موثر در این ایستگاه ها بدست آمده است. مقایسه ای بین دو لیست فرکانسی شامل 50 و 121 فرکانس اصلی حاصل از تحقیق امیری سیمکویی و همکاران (2014) برای تاید-گیج های کشور انگلستان، با فرکانس های استخراجی در این تحقیق(منطقه خلیج فارس و دریای عمان) انجام گردیده است. فرکانس های جدیدی که به ایستگاه های منطقه خلیج فارس و دریای عمان اختصاص دارد استخراج شده است. در پایان پیش بینی جزر و مد به مدت شش ماه برای تمام ایستگاه ها با استفاده از، دو لیست از فرکانس های مهم استخراجی حاصل از دو تحقیق انجام شده و نتایج با هم مقایسه گردیده است. اختلاف RMSE داده های پیش بینی شده در این مقایسه بین 2 تا 7 سانتیمتر بوده و دقت ارائه شده برای پیش بینی جزر و مد با استفاده از فرکانس های بدست آمده در این تحقیق برای ایستگاه-های تاید-گیج منطقه خلیج فارس و دریای عمان بین 9 تا 16 سانتیمتر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 180
لینک کوتاه:
magiran.com/p1691623 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!