مقایسه غیر قرینگی صورت، تنه، بینی و پهنای بیشتر در سمت چپ، یافته جدید

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
غیرقرینگی یافته ای شایع در حیوانات (Bilaterian) و خصوصا انسان می باشد. مشاهده و معاینه بسیاری از بیماران و فتوگرافی آنها در طی عمل جراحی راینوپلاستی که عملی متداول در منطقه جغرافیای ما به علت داشتن بزرگترین بینی ها و هامپ نسبت به هر مکان دیگری می باشد، ما را به این نتیجه رسانده است که در بسیاری از بیماران صورت و بینی در سمت چپ پهن تر می باشد. این مشاهدات این شک را برمی انگیزد که شاید این قانون در مورد تمام بدن صدق کند، بنابراین نویسندگان، این مقاله را برای رسیدن به نتیجه در 3 قسمت طراحی کردند.
مواد و روش ها
روش 1 شرح عمل 50 بیماری که تحت عمل راینوپلاستی قرار گرفته بودند، مطالعه شد تا سمت پهن تر یک سوم فوقانی، میانی و تحتانی بینی مشخص شود. روش 2 عرض صورت و قفسه سینه در 31 بیمار اندازه گیری شد تا ارتباط بین آسیمتری صورت و بدن مشخص شود. در همین گروه انتقال تصویر نیمه راست و چپ هر کدام از بیماران بر روی عکس هر کدام از بیماران انجام شد تا تفاوت سمت راست و چپ مورد بررسی قرار گیرد. روش 3 چهل و هشت سی تی اسکن قفسه سینه و لگن مربوط به 48 بیمار مورد مطالعه قرار گرفت و عرض هر نیمه قفسه سینه و لگن اندازه گیری شد.
یافته ها
1- عرض قاعده پره بینی (Alar Base) در 17 بیمار برابر بود و در 5 بیمار (10%) قاعده پره بینی (Alar Base) در سمت راست پهن تر بود که این آمار در خصوص سمت چپ 28 بیمار (56%) بود (P.value=0.001). استخوان جانبی بینی در 22% بیماران در سمت راست و چپ برابر و در 78% موارد در سمت چپ پهن تر بود (P.value=0.03). در 11 مورد در سمت راست و در 5 مورد در سمت چپ جهت تقویت LLC (Lower Lateral Cartilage) از الار استرات (Alar Strut) استفاده شد .(P.value=0.001) .ناحیه اسکرول (Scroll Area) در 21 مورد در سمت چپ که پهن تر بود، تحت اصلاح (Trimming) قرار گرفت که در مورد سمت راست در هیچ موردی نیاز به این اقدام نشد. 2- در گروه تنه و صورت 5/64% از موارد در سمت چپ پهن تر بودند که البته این نتیجه آماری معنی دار نبود،(P.value=0.2، >0.05) و انتقال تصویر چپ به چپ و راست به راست نیز نشان دهنده همسو بودن پهنای بیشتر صورت و بدن در 68% موارد بود. 3 - در گروه سی تی اسکن 35/85% بیماران غیرقرینگی در قفسه سینه و لگن به صورت هم جهت دیده می شد که 75/68% موارد مجددا سمت چپ عرض بیشتری نسبت به سمت راست داشت (P.value=0.0015).
نتیجه گیری
غیرقرینگی صورت و بدن در همه افراد جامعه یک قانون است، اما ارتباط این آسیمتری بین صورت، بدن و همچنین عریض تر بودن سمت چپ یافته جدیدی بود که از اندازه گیری های فوق نتیجه گیری شد. اهمیت این یافته می تواند، ایجاد نگرش جدید در جراح و همچنین بیمار جهت پیش بینی و برنامه ریزی بهتر جهت حصول پیامد بهتر اعمال جراحی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1691768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!