تحلیل یک مورد کودک آزاری با رویکرد اخلاقی

چکیده:
زمینه و هدف
خشونت علیه کودکان یکی از چالش های عمده برای کارکنان مراقبتی است که سلامت جسمی و روانی کودکان را به مخاطره انداخته و مشکلات عدیدی را در آینده برای آنان پدید می آورد. این مطالعه با هدف تحلیل یک مورد کودک آزاری با رویکرد اخلاقی در سال 1395 انجام شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه موردی، یک مورد واقعی در جلسه ماهانه اخلاق پزشکی، مرکز طبی کودکان تهران معرفی گردیده، سپس تحلیل اخلاقی بر اساس ملاحظات اخلاقی مطرح شده توسط کارکنان درمانی و متخصصان حیطه های مختلف انجام شد. مورد، پسربچه 5 ساله ای است که مورد آزار جسمی قرار گرفته و با شکستگی های متعدد در نواحی مختلف دست ها و همچنین سوختگی دست و پا، توسط پدر و مادرش در شیفت صبح به واحد اورژانس مرکز طبی کودکان آورده شد.
ملاحظات اخلاقی: ضمن رعایت صداقت و امانت داری در گزارش مورد، سعی گردید، محرمانگی اطلاعات فردی مورد و خانواده وی رعایت گردد.
یافته ها
اخذ شرح حال کامل پزشکی و اجتماعی، معاینه کامل بدنی و بدون پوشش، عدم پنهان کاری آزارهای جنسی کودکان، احترام به کرامت انسانی، حقیقت گویی، حفظ حریم خصوصی، رازداری و محرمانگی اطلاعات، رفتار احترام آمیز با خانواده، احترام به استقلال کودک، بی طرفی و حمایت اجتماعی از مهم ترین ملاحظات اخلاقی مورد اشاره بودند. همچنین کمک به سازگاری خانواده ها در جهت پیشگیری از رخدادهای بعدی کودک آزاری، از دیگر یافته های تحلیل حاضر بودند.
نتیجه گیری
پیشنهاد می شود تا براساس ملاحظات اخلاقی طرح شده، برنامه مدونی در این رابطه توسط دست اندرکاران امر طراحی و در اختیار مراکز درمانی کل کشور قرار گیرد. همچنین یک گروه متشکل از متخصصین اطفال و اخلاق پزشکی، مددکار اجتماعی، روان پرستار و روانپزشک کودک نیازهای کودکان آزاردیده و خانواده های آنان را ارزیابی نموده و در جهت رفع مشکلات آنان برنامه ریزی نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1694025 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!