آرد نخودچی شاخص گلیسمی و بار گلیسمی نان سفید را کاهش می دهد

پیام:
چکیده:
مقدمه
تغییرات قند خون پس از خوردن غذا از عوامل مرتبط با خطر بیماری های مزمن است. در مطالعه ی حاضر تغییرات قند خون پس از خوردن نان تهیه شده از مخلوط آردسفید گندم و آردنخودچی و هم چنین اثر آردنخودچی بر شاخص گلیسمی، بار گلیسمی و پروفایل گلیسمی نان سفید بررسی شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه متقاطع تصادفی، 10 فرد سالم در چهار روز مختلف به فاصله یک هفته شرکت کردند. در هر روز آزمایش قند خون ناشتا و 30،15، 45، 60، 90، 120 دقیقه پس از خوردن محلول گلوکز، نان سفید و نان های حاوی 4/1و 2/1 آردنخودچی اندازه گیری شد. سپس شاخص گلیسمی، بارگلیسمی، پروفایل گلیسمی نان های مذکور مقایسه شدند.
یافته ها
تغییرات قند خون پس از خوردن نان های آرد نخودچی با نان سفید تفاوت معنی داری داشت (001/0>P). سطح زیر منحنی قند خون پس از خوردن نان های آردنخودچی به طور معنی داری نسبت به نان سفید کمتر بود (001/0>P). هم چنین شاخص گلیسمی و بارگلیسمی نان های حاوی نخودچی به طور معنی داری کمتر از نان سفید بود (001/0>P). پروفایل گلیسمی نان های آردنخودچی با نان سفید تفاوت معنی داری نداشت. اما پیک قند خون پس از خوردن نان با 4/1 آردنخودچی و نان با 2/1 آردنخودچی نسبت به نان سفید به طور معنی داری پایین تر بود (به ترتیب 017/0=p و 001/0>p).
نتیجه گیری
افزودن آردنخودچی نه تنها تغییرات قند خون پس از خوردن نان سفید را بهبود می بخشد، بلکه شاخص گلیسمی و بارگلیسمی نان سفید را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1701742 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!