الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری های مولدعفونت ادراری درکودکان شهرکرمانشاه در سال 1394

چکیده:
زمینه و هدف
عفونت های دستگاه ادراری از شایع ترین عفونت های باکتریال در کودکان است که به علت عوارض مختلف نیازمند درمان مناسب آنتی بیوتیکی هستند. هدف از این مطالعه تعیین فراوانی و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی در ایزوله های مولد عفونت ادراری در کودکان زیر 15 سال شهر کرمانشاه بود.
روش کار
این مطالعه توصیفی-مقطعی بر روی 121 نمونه ادرار کشت مثبت کودکان در سال 1394 صورت گرفت. پس از تشخیص هویت سویه ها، آزمون تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی با روش دیسک دیفیوژن انجام گرفت. نتایج به دست آمده با نرم افزار SPSS نسخه 20 و آزمون Chi Squar مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سطح 05/0p< معنی دارتلقی شد.
یافته ها
از مجموع نمونه ها، 84 (69/4%) و 37 (6/30%) مربوط به پسران و دختران بود. بیشترین سن و جنس ابتلا گروه سنی زیر دو سال و مونث بود. شایع ترین پاتوژن های شناسایی شده شامل اشرشیاکلی (1/71%)، انتروباکتر (14/9%) و سایر ارگانیسم ها (14%) بود. بدون توجه به نوع پاتوژن، بیشترین مقاومت آنتی بیوتیکی نسبت به آنتی بیوتیک های آمپی سیلین (5/92%)، کوتریموکسازول (1/71%)، سفالکسین (6/68%) و کمترین مقاومت آنتی بیوتیکی در سیپروفلوکساسین (2/18%) و نیتروفورانتوئین (8/24%) مشاهده شد.
نتیجه گیری
در این مطالعه، سیپروفلوکساسین و نیتروفورانتوئین موثرترین آنتی بیوتیک های موثر بر روی پاتوژن های ادراری بودند. این امر نشانگر ارزشمند بودن آن ها در درمان عفونت های ادراری می باشد. از طرفی افزایش مقاومت به سفالوسپورین ها می تواند نشانه استفاده نامناسب و بی رویه از آن ها باشد. در نتیجه لازم است توجه بیشتری در امر استفاده مناسب از آنتی بیوتیک ها، شناسایی پاتوژن های مولد عفونت های ادراری و همچنین انجام مطالعات دوره ای برای شناسایی الگوهای مقاومت دارویی بشود.
زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1703946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!