بازنگری در گاهنگاری کاخ کوه خواجه (قلعه کافرون) با تکیه بر نمونه های سفالین سطحی

چکیده:
کوه خواجه در فاصله ی 20 کیلومتری جنوب غرب شهر زابل یکی از مناطق مهم تاریخی سیستان به شمار می رود که موقعیت ژئوپلیتیکی و مذهبی آن از ایام باستان سبب شده که در سطح مسطح و دامنه ی پرشیب شرقی آن بناهای قابل توجهی احداث شود. علیرغم مطالعات و پژوهش های انجام گرفته از سوی پژوهشگران و باستان شناسان، تاکنون کرونولوژی مشخص و دقیقی درباره آن مطرح نشده و مطالعات اندک صورت گرفته نیز براساس معماری این مکان بوده است.
در نوشتار حاضر سعی بر آن است که براساس داده های سفالی نسبت به گاهنگاری نسبی کاخ کوه خواجه اقدام شود. از اینرو برای تامین این منظور مبادرت به جمع آوری داده های مورد نیاز به روش بررسی روشمند در سطح قلعه گردید. از آن جایی که در مطالعات باستان شناسی، شناخت ویژگی های سفال اهمیت فراوانی دارد، طبیعتا به مطالعه ی متغیر های سفال اهمیت بیشتری داده شد. چنان که برای انجام این مقصود سفال های شاخص و گردآوری شده از سطح محوطه مورد طبقه بندی، گونه شناسی و گونه شناختی قرار گفتند.
براساس نتایج بدست آمده از گونه شناختی سفال های سطحی، کاخ کوه خواجه (قلعه کافرون) دارای سه دوره ی استقراری متفاوت می باشد. دوره ی نخست مربوط به دوره اشکانیان، دوره دوم ساسانیان و دوره ی سوم به دوره ی اسلامی تعلق دارد که سده های 6 تا 8 هجری را در بر می گیرد
زبان:
انگلیسی
صفحات:
43 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1705736 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!