تاثیر مکمل یاری متوالی کراتین و کافئین بر پاسخ لاکتات و هورمون های آدرنالین، کورتیزول و IGF-1 به آزمون بی هوازی در زنان جوان هندبالیست

چکیده:
هدف
به نظر می رسد مصرف کوتاه مدت مکمل کراتین یا کافئین موجب بهبود عملکرد بی هوازی می شود . اما مصرف متوالی این دو ماده در هاله ای از ابهام و تناقض قرار دارد. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر مکمل یاری متوالی کراتین و کافئین بر پاسخ لاکتات و هورمون های آدرنالین، کورتیزول و فاکتور رشد شبه انسولینی (IGF1) به آزمون بی هوازی در دختران جوان هندبالیست است.
روش شناسی: 30 نفر از بازیکنان باشگاهی هندبال به عنوان نمونه انتخاب شده و به صورت تصادفی در 4 گروه دارونما، کراتین (مصرف20 گرم کراتین در4 وعده g5 در روز به مدت 7 روز)، کافئین (مصرف حاد کپسول حاوی mg/kg6 کافئین) و کراتین-کافئین (مصرف20 گرم کراتین در4 وعده g5 در روز به مدت 7 روز و مصرف حاد کپسول حاوی mg/kg6 کافئین ) قرار گرفتند.50 دقیقه پس از دریافت کپسول (کافئین/ دارونما)، نمونه خونی به میزان ml5 از ورید بازویی آزمودنی ها برای ارزیابی سطوح خونی هورمون های مذکور گرفته شد و مقادیر به عنوان پیش آزمون ثبت گردید. سپس، آزمودنی ها پروتکل آزمون بی هوازی رست را اجرا کردند. بلافاصله پس از اتمام پروتکل مجددا خون گیری انجام شد و مقادیر پس آزمون ثبت شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که غلظت پلاسمایی لاکتات خون گروه کراتین در پس آزمون نسبت به گروه دارونما بیشتر بوده است (05/0>P)، اما تفاوتی در غلظت سرمی کورتیزول بین گروه های پژوهش وجود نداشت و غلظت سرمی آدرنالین گروه کافئین در پس آزمون نسبت به گروه دارونما بیشتر و غلظت سرمی IGF-1 در پس آزمون نسبت به گروه دارونما کمتر بود. همچنین، مقادیر شاخص خستگی و حداکثر توان گروه کافئین نسبت گروه دارونما و سایرگروه ها بیشتر بود (05/0>P).
نتیجه گیری
به نظر می رسد مصرف متوالی کراتین و کافئین بر پاسخ لاکتات و هورمون های منتخب آنابولیک-کاتابولیک اثر ارگوژنیک ندارد و صرفا پاسخ لاکتات گروه کراتین و تغییرات هورمونی و عملکرد بی هوازی درگروه کافئین قابل ملاحظه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1710283 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!