اندازه گیری میزان گاز مصرفی در فرآیند تشکیل هیدرات کربن دی اکسید در سیستم آب+ کربن دی اکسید+ تترا ان بوتیل آمونیوم فلوراید

چکیده:
گاز کربن دی اکسید یکی از شش گاز گلخانه ای مورد هدف پیمان کیوتو است که سهم زیادی در گرمایش زمین دارد. بنابراین جذب این گاز و ممانعت از ورود آن به جو زمین بسیار مهم است. تکنولوژی هیدرات های گازی یکی از جدیدترین روش های جذب این گاز است. اما سینتیک کند تشکیل هیدرات یکی از مهم ترین موانع صنعتی شدن این فرآیند است. در این مقاله، دو مورد از مهم ترین پارامترهای سینتیکی تشکیل هیدرات یعنی تعداد مول های گاز مصرفی و زمان القای تشکیل هیدرات گازی در سیستم های آب+ کربن دی اکسید و آب+ تترا ان-بوتیل آمونیوم فلوراید(TBAF) + کربن دی اکسید اندازه گیری و بررسی شد. استفاده از TBAF به میزان قابل توجهی زمان القای تشکیل هیدرات را کاهش داد. به طوری که استفاده از 5% وزنی از این افزودنی در دمای K 15/278 و فشار MPa 8/3، زمان القا را از min 73 به min 9/0 کاهش داد. تعداد مول های کربن دی اکسیدمصرفی در طول فرآیند تشکیل هیدرات و در زمان های min 40 و min 350 پس از شروع فرآیند تشکیل هیدرات اندازه گیری و محاسبه شد. استفاده از TBAF تعداد مول های گاز مصرفی را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش داد به طوری که استفاده از 1، 4 و 5% وزنی از TBAF تعداد مول های گاز مصرفی را در زمان min 40 پس از شروع فرآیند تشکیل هیدرات به ترتیب 5/18%، 3/39% و 9/71% افزایش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
164 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p1714844 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!