مقایسه ی جهش ژن CDH1 در بیماران مبتلا به سرطان ارثی منتشره ی معده با سرطان اسپورادیک منتشره ی معده

چکیده:
مقدمه
سرطان معده، چهارمین سرطان و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در جهان می باشد. جهش ژن CDH1، شایع ترین علت سرطان ارثی منتشره ی معده (Hereditary diffuse gastric cancer یا HDGC) و اسپورادیک منتشره ی معده (Sporadic diffuse gastric cancer یا SDGC) می باشد. ژن CDH1 کد کننده ی E-cadherin می باشد. این مطالعه، با هدف مقایسه ی تغییرات نوکلئوتیدی و تغییرات تعداد کپی ژن CDH1 در بیماران مبتلا به HDGC و SDGC انجام شد.
روش ها
در مطالعه ی حاضر، 45 بیمار شامل 17 مورد HDGC و 28 مورد SDGC بر اساس معیارهای هیستوپاتولوژیک و سابقه ی خانوادگی انتخاب گردیدند. استخراج DNA از خون محیطی و بافت پارافینه انجام گرفت. تمام 16 اگزون ژن CDH1 با استفاده از روش Polymerase chain reaction (PCR) تکثیر شدند. روش Multiplex ligation-dependent probe amplification (MLPA) بر روی نمونه هایی که نتیجه ی توالی یابی آن ها تغییر پاتوژنیکی را نشان نداده بودند، برای شناسایی حذف و اضافه ها انجام گردید.
یافته ها
جانشینی هم معنی L116L و A692A در هر دو نوع ارثی و اسپورادیک بیماری سرطان منتشره ی معده وجود دارد و جهش غیر هم معنی D777E و حذف های c.889delA و c.1177delA فقط در بیماران مبتلا به HDGC وجود دارند. نتایج MLPA در بیماران HDGC یک مورد حذف شدگی در اگزون 1 ژن CDH1 و در بیماران SDGC یک مورد مضاعف شدگی در اگزون 9 و یک مورد حذف شدگی در اگزون 2 نشان داد.
نتیجه گیری
نتایج نشان دهنده ی وجود جهش های مختلف در ژن CDH1 در بیماران مبتلا به HDGC و SDGC می باشد که بر اهمیت بررسی جهش های ژن CDH1 و به ویژه جهش های یافت شده در مطالعه ی حاضر در تشخیص بیماری DGC تاکید می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
622 تا 628
لینک کوتاه:
magiran.com/p1715053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!