بررسی مواجهه شغلی با فرمالدئید در آرایشگاه های بانوان در شهرهای کرمانشاه و همدان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فرمالدئید به عنوان یک ماده ی سرطان زا و محرک قوی شناخته می شود.از طرفی به علت خواص فرمالدئید و ترکیبات حاصل از آن، در تولید فرآورده های آرایشیکاربرد فراوانی دارد. OSHA نیز در خصوص انتشار فرمالدئید در سالن های زیبایی و تماس بیش از حد مجاز مواجهه ی شغلی با آن هشدار داده است. با توجه به اهمیت این آلاینده،خطرات ناشی از تماس با آن و عدم انجام مطالعه ای در داخل کشور، این پژوهش با هدف ارزیابی مواجهه ی شغلی آرایشگران زن در دو شهر کرمانشاه و همدان انجام شد.
روش بررسی
با استفاده از جاذب های نمونه برداری از فرمالدئید، 20 نمونه ی کوتاه مدت مطابق روش NIOSH-2016 و 45 نمونه ی بلند مدت مطابق روش NIOSH-2541 از هوای تنفسی آرایشگران در آرایشگاه های منتخب در دو شهر کرمانشاه و همدان جمع آوری و به ترتیب توسط دستگاه های HPLC و GC آنالیز گردید.
یافته ها
دامنه ی تراکم فرمالدئید در نمونه های کوتاه مدت بین ppm 6935/0-0 و در نمونه های بلند مدت ppm 603 /0-0 بود. بیشترین تراکم فرمالدئید در نمونه های کوتاه مدت مربوط به استفاده از نوعی رنگ مو و در نمونه های بلند مدت بیشترین تراکم مربوط به استفاده از نوعی صاف کننده ی کراتینی مو بوده است. میانگین تراکم فرمالدئید در نمونه های کوتاه مدت و بلند مدت و نیز بین گروه های مختلف فعالیت های آرایشی که در آن ها از فرآورده های متفاوتی استفاده شده است، از نظر آماری تفاوت معنی داری با هم ندارند.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه تراکم فرمالدئید در تعدادی از نمونه های مورد آنالیز، فراتر از حد مجاز سقفی توصیه شده ی ایران ppm) 3/0 (OEL-C= بوده است، نیاز به بررسی های بیشتر و کنترل مراجع ذی ربط مانند اجرا یا اصلاح سیستم تهویه، نظارت بر کیفیت مواد مصرفی، آموزش، و... برای آرایشگران وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p1717220 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!