یک حسگر نوری حساس و گزینش پذیر برای اندازه گیری بنزآلدهید در داروهای تزریقی بر اساس استفاده از واکنشگر 2، 4- دی نیتروفنیل هیدرازین

پیام:
چکیده:
در این کار پژوهشی یک حسگر نوری جدید و ارزان برای اندازه گیری بنزآلدهید، که فرآورده اکسایشی خطرناک بنزیل الکل موجود در داروهای تزریقی است، معرفی شده است. این حسگر بر اساس تثبیت واکنشگر 2، 4- دی نیتروفنیل هیدرازین در غشاء پلیمر PVC، و واکنش افزایش هسته دوستی 2، 4- دی نیتروفنیل هیدرازین با بنزآلدهید استوار است که موجب افزایش جذب حسگر در طول موج nm 366 می شود. متغیرهای مختلفی که بر علامت نوری حسگر اثر گذار هستند مانند pH محلول، ترکیب اجزای سازنده غشاء و نوع نرم کننده بهینه شدند. محلول بافر عمومی با 2=pH و دی بوتیل فتالات به ترتیب به عنوان محیط بهینه اندازه گیری و نرم کننده مورد استفاده قرار گرفتند. در شرایط بهینه، حسگر دارای زمان پاسخ 6 دقیقه، دامنه غلظتی خطی ppm 0/100- 0/4 و حد تشخیص ppm 6/0 است. اثر مزاحمت ترکیبات گوناگونی که ممکن است در نمونه های دارویی یافت شوند، بر روی اندازه گیری بنزآلدهید مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد که حسگر نوری تهیه شده از گزینش پذیری خوبی نسبت به بنزآلدهید برخوردار است. حسگر پیشنهادی پاسخ برگشت پذیری دارد و از تکرار پذیری خوبی برخوردار است. این حسگر با موفقیت برای اندازه گیری بنزآلدهید موجود در آمپول های سدیم دیکلوفناک و پیروکسیکام بکار گرفته شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1719464 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!