کاربرد اکسی تتراسایکلین، آمیکاسین و اریترومایسین در کنترل رشد میسیلیومی و جوانه زنی اسپور Rhytima acerinum عامل بیماری لکه قیری افرا پلت در شرایط آزمایشگاهی

چکیده:
قارچ Rhytima acerinum عامل بیماری لکه قیری در برگ درخت افرا می باشد. این تحقیق به منظور بررسی کاربرد اکسی تتراسایکلین، آمیکاسین و اریترومایسین در کنترل رشد میسیلیومی و جوانه زنی اسپور Rhytima acerinum عامل بیماری لکه قیری افرا پلت در شرایط آزمایشگاهی انجام گرفت. در این تحقیق برای کنترل رشد میسلیومی و جوانه زنی اسپور عامل بیماری لکه قیری افرا از آنتی بیوتیک های اکسی تتراسایکلین 10 درصد، آمیکاسین 5 درصد، اریترومایسین 5 درصد استفاده شد. پس از تهیه و خالص سازی پرگنه و تهیه اسپور قارچ، محیط کشت هایی تحت شرایط نور و تاریکی با آنتی بیوتیک تتراسایکلین10درصد در 4 غلظت 50 ، 100 ، 200، 500 میکرو لیتر و برای آمیکاسین 5 درصد و اریترومایسین 5 درصد در 4 غلظت متفاوت 100، 200 ، 400 ، 1000 میکرو لیتر در 100 سی سی آب مقطر، برای هر کدام تهیه گردید سپس این تحقیق با استفاده از آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی و مقایسه میانگین داده ها با آزمون دانکن انجام گرفت. نتایج نشان داد که آنتی بیوتیک ها در ضریبAUFGC و رشد میسیلیومی قارچ دارای تفاوت معناداری بودند و جوانه زنی اسپور قارچ در شرایط نور و تاریکی دارای تفاوت معنی دار بود. نتایج نشان داد که از بین آنتی بیوتیک های مورد استفاده، اکسی تتراسایکلین 200 میکرولیتر در 100 سی سی آب مقطر بیشترین تاثیر را بر کنترل رشد میسلیومی و جوانه زنی اسپور قارچ Rhytisma acerinum داشته است. براساس نتایج بدست آمده می توان نتیجه گرفت که استفاده از آنتی بیوتیک ها در کنترل قارچها موثر است و نتایج این مطالعه می تواند در مدیریت جنگل و منابع طبیعی مفید واقع شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p1721838 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!