فراوانی ژن های مقاومت کینولونی وابسته به پلاسمید (PMQR) در جدایه ی اشرشیا کلی مولد بتالاکتامازهای طیف گسترده

چکیده:
سابقه و هدف
مقاومت کینولونی وابسته به پلاسمید در توسعه مقاومت به کینولون ها در باکتری ها نقش مهمی دارد. هدف از این مطالعه تعیین فراوانی ژن های PMQR در جدایه های اشرشیا کلی مولد بتالاکتامازهای طیف گسترده (ESBL) بود.
مواد و روش ها
این مطالعه بر روی 240 نمونه اشرشیا کلی جدا شده از نمونه ادرار بیماران در کرمانشاه انجام شد. تست تعیین حساسیت نسبت به آنتی بیوتیک های منتخب به روش دیسک دیفیوژن و میکرودایلوشن براث انجام گرفت. جدایه های تولید کننده ESBL با استفاده از آزمون دیسک ترکیبی شناسایی شدند. ژن های qnrA، qnrB، qnrS، aac (6'')-Ib و qepA با PCR تشخیص داده شد. تمام محصولات PCR برای ژن aac(6 )-Ib جهت تشخیص واریانت aac(6 )-Ib-cr با آنزیم BtsCI هضم شدند. داده ها توسط روش های آماری تحلیل شدند.
یافته ها
از 66 جدایه مولد ESBL، 45 (1/68 درصد) جدایه به سیپروفلوکساسین و لووفلوکساسین و 56 (8/84 درصد) جدایه به نالیدیکسیک اسید مقاوم بودند. ژن های qnrA، qnrB، qnrS و qepA به ترتیب در7/28 درصد، 9/40 درصد ، 5/4 درصد و 3 درصد از جدایه ها یافت شدند. ژن aac (6 )-Ib در 1/65 درصد از جدایه ها یافت شد که از این ها 4/88 درصد از نوع واریانت aac(6 )-Ib-cr بودند.
استنتاج: نتایج بیانگر شیوع بالای ژن های PMQR در جدایه های E.coli مولد ESBL در کرمانشاه است. بین مقاومت به بتالاکتام ها و کینولون ها همبستگی مشاهده شد که می تواند بیانگر انتقال مشترک ژن های کینولونی به وسیله پلاسمیدهای حامل ESBL باشد. در نتیجه شناسایی سویه های E.coli مولد ESBL می تواند نشانگر مقاومت بالا به کینولون ها باشد. بنابراین پیش از استفاده کینولون ها آزمایش غربالگری ESBL پیشنهاد می شود تا از افزایش مقاومت به این دسته دارویی جلوگیری شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1723740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!