مطالعه سمیت سلولی عصاره هیدروالکلی گیاه زعفران خزری بر رده سلول های سرطانی سینه

چکیده:
سابقه و هدف
سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان بین خانم ها می باشد و هر سال حدود یک میلیون نفر به این بیماری مبتلا می شوند. محققین در جستجو ترکیبات ضد سرطان از منابع طبیعی می باشند. مطالعه حاضر به بررسی اثر سایتوتوکسیک عصاره گل زعفران خزری بر رده های سلول سرطان سینه و نرمال، تعیین مقدار فنول و فلاونوئید تام عصاره می پردازد.
مواد و روش ها
گل های زعفران خزری، در پائیز 93 از ارتفاعات جنگلی شهرستان نکا استان مازندران جمع آوری شد. پس از خشک و خرد شدن، عصاره گیری به روش ماسراسیون و با حلال متانول 80 درصد طی 48 ساعت با 3 مرتبه تکرار صورت گرفت. عصاره جمع آوری و تحت خلا و حرارت کم تغلیظ شد. اثر سایتوتوکسیک عصاره حاصل روی رده های سلول سرطان سینه MCF7، 4T1 وSKBR3 و سلول نرمال فیبروبلاست موش سوئیسی (NIH/3T3) مورد بررسی و با استفاده از روش MTT و Tripan blue فاکتور IC50 اندازه گیری شد (بر هر رده سلولی، غلظت های 1، 50، 100، 500 و 1000 میکروگرم بر میلی لیتر از عصاره آزمایش گردید).
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد عصاره گل زعفران خزری اثر سایتوتوکسیک قابل توجهی نداشته است. از طرف دیگر مقدار فنول تام (35/4 ± 25/238 میلی گرم گالیک اسید بر گرم عصاره خشک) و مقدار فلاونوئید تام (24/6± 41/85 میلی گرم کوئرستین بر گرم عصاره خشک) گل زعفران خزری قابل توجه می باشد.
استنتاج: ترکیبات موثر موجود در این عصاره، فاقد خاصیت سایتوتوکسیک موثر می باشند و پیشنهاد می گردد در مطالعات بعد با توجه به پروفایل ترکیبات فنولیک و فلاونوئیدی آن، بررسی های بیش تری روی خاصیت پیشگیری کننده و محافظتی عصاره گل زعفران خزری در برابر سرطان صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1723741 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!