شبیه سازی و پیش بینی خشکسالی با استفاده از روش CA Markov در دشت نجف آباد

چکیده:
خشکسالی پدیده ای است که بین پارامترهای موثر در آن ارتباط خطی وجود ندارد. بنابراین، محققان برای بررسی آن به روش های غیرخطی مانند اتوماسیون سلولی نیاز دارند. این روش در تحقیقات مختص به پیش بینی خشکسالی کمتر استفاده شده است. این در حالی است که از روش اتوماسیون سلولی به علت داشتن ساختار ساده و زیادبودن قابلیت بصری می توان به عنوان روشی مناسب در پیش بینی خشکسالی استفاده کرد.
این مطالعه با هدف مدل سازی خشکسالی برای سال 2020 با استفاده از اتوماسیون سلولی و تصاویر ماهواره لندست در دشت نجف آباد انجام شده است. ابتدا تصاویر سری زمانی تبخیر و تعرق برای سال های 1995، 2008 و 2015 طبقه بندی و نقشه پهنه بندی وضعیت خشکسالی در این سال ها تهیه شد. در گام بعدی، با بهره گیری از روش اتوماسیون سلولی وضعیت خشکسالی هریک از طبقات در سال 2020 تخمین زده شد. نتیجه به دست آمده از شاخص کاپا 63/0 و توافق بین نقشه واقعی و پیش بینی شده ((M(m)، 85/0 است که بیان کننده مطلوب بودن معادله تخمین زده شده در این تحقیق است. از سوی دیگر، نقشه پراکندگی احتمال وقوع تغییرات در سال 2020 گویای آن است که اگر شرایط به همین صورت ادامه یابد و تغییری در نوع و الگوی کشت منطقه ایجاد نشود، تقریبا همه نواحی ای که در سال 2015 با خطر وقوع خشکسالی مواجه هستند، در سال 2020 با شدت بیشتر و به طور وسیع تری با وقوع خشکسالی روبه رو می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
653 تا 662
لینک کوتاه:
magiran.com/p1724552 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!