بررسی تاثیر لووتیروکسین بر Demyelination موضعی القا شده با لیزولسیتین در کیاسمای بینایی موش های نر

چکیده:
مقدمه
یکی از اختلالات بارز در Multiple sclerosis (MS)، آسیب سیستم بینایی است که به دلیل Demyelination ایجاد می گردد. مطالعات انجام شده، وجود یک ارتباط میان بیماری های دمیلینه کننده ی سیستم مرکزی اعصاب و اختلالات تیروئید را پیشنهاد کرده اند. بر این اساس، درمان های افزایش دهنده ی سطح هورمون های تیروئیدی در MS فواید احتمالی دارند. بنابراین، مطالعه ی حاضر، با هدف بررسی اثرات لووتیروکسین بر Demyelination/Remyelination القا شده با لیزولسیتین در کیاسمای بینایی موش ها انجام شد.
روش ها
Demyelination موضعی با تزریق 2 میکرولیتر لیزولسیتین 1 درصد در کیاسمای اپتیک موش ها ایجاد گردید. 6 گروه مورد مطالعه، شامل گروه های شاهد، Sham، تخریب (MS)، تخریب- لووتیروکسین با دزهای 20، 50 و 100 میکروگرم/کیلوگرم (در تمام گروه ها 9 = n) بودند. Demyelination /Remyelination 7، 14 و 21 روز پس از شروع درمان ارزیابی گردید. تغییرات ریخت- بافت شناسی گروه های مورد مطالعه با استفاده از رنگ آمیزی هماتوکسیلین و ائوزین، با گروه شاهد، مقایسه و ارزیابی شد.
یافته ها
به دنبال تزریق لیزولسیتین درون کیاسمای اپتیک، Demyelination وسیعی رخ داد و با گذشت زمان وسعت آن کاهش یافت که نشان دهنده ی Remyelination در این ناحیه بود. به دنبال درمان با لووتیروکسین، کاهش چشم گیری در میزان Demyelination در گروه های درمانی نسبت به گروه MS مشاهده گردید. این کاهش، در دز 100 میکروگرم/کیلوگرم بارزتر بود.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان می دهد که تزریق لیزولسیتین، موجب یک Demyelination برگشت پذیر در کیاسمای اپتیک می گردد. لووتیرو کسین، توانست ضمن ایجاد اثرات محافظتی در مقابل القای Demyelination، موجب تسریع در Remyelination گردد. بنابراین، احتمال می رود هورمون های تیروئیدی دارای اثرات بهبود دهنده در بیماری MS باشند. هر چند، مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.
زبان:
فارسی
صفحات:
789 تا 795
لینک کوتاه:
magiran.com/p1732571 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!