تاثیر لیزر کم توان در درمان درد و وزوز گوش با منشا مفصل گیجگاهی فکی

چکیده:
مقدمه
اختلالات گیجگاهی فکی، یکی از شایع ترین دلایل مراجعه ی بیماران به کلینیک های دندان پزشکی می باشد. با توجه به آناتومی پیچیده ی این مفصل و مجاورت آناتومیک با گوش، بیماری های مفصل گیجگاهی فکی علت بسیاری از اختلالات گوش مانند درد، وزوز گوش، احساس پری در گوش و سرگیجه شناخته شده است. هدف از این مطالعه بررسی اثر لیزر کم توان بر درمان درد و وزوز گوش ناشی از اختلالات مفصل گیجگاهی فکی بود.
مواد و روش ها
این مطالعه، از نوع کارآزمایی بالینی بود. بیماران با علایم درد و وزوز گوش ارجاعی از مفصل گیجگاهی فکی که توسط متخصص گوش و حلق و بینی و متخصص بیماری های دهان، فک و صورت معاینه شدند تحت مطالعه قرار گرفتند. جمعیت مورد مطالعه به صورت تصادفی، به دو گروه 16 تایی درمان با لیزر و گروه 17 تایی شاهد با لیزر خاموش تقسیم شدند. افراد در گروه لیزر به مدت 4 هفته و طی 12 جلسه لیزر
دیود LT-R با طول موج 660 نانومتر و دوزJ/cm2 9/2 در ناحیه ی گوش دریافت کردند و در ناحیه ی مفصل گیجگاهی فکی و نواحی حساس عضلانی، لیزر با دوز J/cm28 تابانده شد. شدت وزوز و درد گوش با استفاده از مقیاس THI (tinnitus handicap inventory) و VAS (visual analogue scale) در چهار زمان ثبت و با آزمون های t زوجی، ویلکاکسون، من ویتنی و فریدمن بررسی شد (05/0 = α).
یافته ها
در گروه لیزر نمرات هر دو مقیاس THI و VAS بطور معنی داری کاهش پیدا کرده بودند (004/0 =p value )، اما در گروه شاهد، شدت درد و وزوز گوش در چهار بازه ی زمانی تفاوت معنی داری نشان نداده است (641/0 =p value ).
نتیجه گیری
این مطالعه اثر سودمند و مفید لیزر کم توان بر درد و وزوز گوش بیماران را نشان داد، اما دوام طولانی مدت دیده نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
300 تا 307
لینک کوتاه:
magiran.com/p1735843 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!