دوگانه هویت / غیریت و بازتعریف نوع ادبی حماسه

چکیده:
تصویرشناسی به عنوان گرایشی در ادبیات تطبیقی که به مطالعه ی تصاویر و بازنمایی های بیگانه («دیگری») در یک اثر ادبی یا یک ادبیات می پردازد می تواند با نوع ادبی حماسه مناسبتی ویژه داشته باشد؛ چرا که تنها در این نوع ادبی بازنمایی دیگری الزاما با طرد، هراس و تحقیری مبالغه آمیز همراه است و در سه گانه ی بیگانه هراسی، بیگانه دوستی و شیفتگی در مقابل بیگانه، طرح شده توسط دانیل هانری پاژو[1]، تصویرشناس فرانسوی، این بازنمایی همواره در شق نخست جای می گیرد. در واقع حماسه نوع ادبی هویت محوری است که با برجسته کردن اختلاف ها و تضادهای میان ما و دیگری، بر تضادها و اختلاف های داخلی سرپوش می گذارد و هویت اجتماعی را بازسازی می کند. قطعا این هویت در تضاد با غیریت ی تعریف می شود که دیوها و غول های حماسه نمونه هایی از آن هستند. جستار حاضر بر آن است که با بررسی بوطیقای بازنمایی دیگریدر نوع ادبی حماسه به بررسی سازوکار طرد بیگانه و تغییر شکل آن در این نوع ادبی بپردازد و رابطه ی آن را با ویژگی های ذاتی این نوع موردمطالعه قرار دهد.
[1] Daniel-Henri Pageaux
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1735858 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!