تغییر بیان ژن های دخیل در لانه گزینی در سلول های استرومایی آندومتر انسانی کشت شده در حضور هورمون های تخمدانی

چکیده:
هدف
هدف از این مطالعه تجربی بررسی تاثیر هورمون های تخمدانی بر بیان ژن های دخیل در لانه گزینی در سلول های استرومایی آندومتر انسان در محیط کشت بود.
مواد و روش ها
پس از تایید نرمالیتی بافت های آندومتر حاصل از هیسترسکوپی با رنگ آمیزی هماتوکسیلین و ائوزین، سلول های آندومتر به کمک کلاژناز تیپ 1 جداسازی و از فیلترهایی به ابعاد 100 و 40 میکرومتر عبور داده شدند. سلول های استرومایی حاصل در محیط DMEM/F-12 تا پاساژ 4 کشت شد و سپس به مدت 7 روز در دو بخش مطالعه شد: گروه کنترل (بدون هورمون) و گروه های آزمون با غلظت های متفاوت استروژن (E2)؛ 3/0، 7/0 و 1 نانومول بر لیتر و غلظت ثابت پروژسترون (P4)؛ 5/63 نانومول بر لیتر پس از کشت حیات و تکثیر سلول ها با رنگ آمیزی دوگانه پروپیدیوم آیوداید و آکریدین اورنج و آزمون MTT و بیان ژن های دخیل در لانه گزینی؛ اینتگرین های αv و β3، گیرنده عامل مهارکننده لوسمی و گیرنده اینترلوکین 1 با روش real time RT-PCR ارزیابی و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.
نتایج
9/99 درصد از سلول ها در همه گروه ها زنده بودند. تکثیر سلول ها در گروه تیمار شده با دوز 3/0 نانومول بر لیتر نسبت به گروه های کنترل و تیمار شده با دوز 7/0 نانومول بر لیتر افزایش معنی‏دار (04/0≤P) داشت اما گروه تیمار شده با دوز 1 نانومول بر لیتر تغییر معنی‏داری نسبت به دیگر گروه ها نداشت. نسبت بیان ژن های αv و β3 برخلاف گیرنده اینترلوکین 1 و گیرنده عامل مهارکننده لوسمی در گروه 3/0 نانومول بر لیتر نسبت به گروه کنترل افزایش معنی‏دار داشت (02/0≤P).
نتیجه گیری
استفاده همزمان استروژن و پروژسترون در کشت سلول های استرومایی آندومتر می تواند بر تکثیر و بروز برخی از ژن های لانه گزینی موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1742698 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!