تاثیر پوشش دهی با ژل آلوئه ورا بر جذب روغن و خواص حسی گوشت مرغ سرخ

چکیده:
سابقه و هدف
امروزه با توجه به تمایل مصرف کنندگان به غذاهای کم چرب تحقیقاتی به منظور کاهش جذب روغن در محصولات سرخ شده صورت گرفته است. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر غلظت های مختلف ژل گیاه آلوئه ورا به عنوان یک ترکیب هیدروکلوئیدی و نیز افزودن 1% نمک به ژل های تولیدی بر میزان جذب روغن و ویژگی های کیفی گوشت مرغ سرخ شده، راندمان سرخ کردن و درصد کاهش چربی به علت پوشش دهی انجام شد.
مواد و روش ها
در این تحقیق اثر پوشش دهی گوشت مرغ سرخ شده با غلظت های مختلف ژل آلوئه ورا به عنوان یک ترکیب هیدروکلوئیدی (غلظت های 0، 3 و 5 درصد وزنی-حجمی( به همراه نمک (0 و 1 درصد) بر جذب روغن و خواص کیفی آن (جذب روغن، مقدار رطوبت، راندمان سرخ کردن، عطر و طعم و رنگ) بررسی شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که با افزایش غلظت پوشش، میزان اتلاف رطوبت و نیز جذب روغن طی فرایند سرخ کردن کاهش یافته است. هم چنین پوشش دهی نمونه ها و افزودن نمک (1 درصد) به پوشش ها باعث حفظ بیشتر رطوبت در نمونه ها شد. ارزیابی حسی نمونه ها نیز نشان داد که بافت، طعم و مزه نمونه های سرخ شده با افزایش غلظت پوشش آلوئه ورا بهبود یافت اما از کیفیت رنگ و ظاهر نمونه ها کاسته شد (05/0p>).
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان داد که پوشش آلوئه ورا می تواند در تولید محصول سرخ شده کم چرب استفاده شود بدون این که تاثیر نامطلوبی بر خواص حسی فرآورده نهایی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1748580 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!