اثربخشی مداخله ارگونومی در کاهش اختلالات اسکلتی- عضلانی کارگران سالن مونتاژ کامیون

پیام:
چکیده:
هدف
مطالعه حاضر با هدف ارزیابی ریسک ارگونومیک و بررسی میزان اثربخشی مداخلات ارگونومیک بر وضعیت بدنی کارگران سالن مونتاژ کامیون کشنده شرکت سایپا دیزل در سال های 95-1394 طراحی و اجرا شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع مداخله ای بوده است. افراد مورد مطالعه، 130 نفر از کارگران سالم بودند. تعیین شیوع علایم اختلالات اسکلتی- عضلانی با استفاده از نسخه فارسی معتبر پرسشنامه نقشه نگاشت بدن و ارزیابی ارگونومیک ریسک ابتلا به این اختلالات با استفاده از روش ارزیابی سریع مواجهه، قبل و پس از انجام مداخلات ارگونومیک صورت گرفته است.
یافته ها
براساس نتایج حاصل از آنالیز پرسشنامه های نقشه نگاشت بدن جمع آوری شده، 5/0± 5/78 درصد از کارگران مورد مطالعه اظهار کرده بودند که در یک سال گذشته، قبل از شروع مطالعه، حداقل در یکی از نواحی 11 گانه مورد بررسی بدن، دارای علایم اختلالات اسکلتی- عضلانی بوده اند.
بیشترین علایم در نواحی تحتانی پشتی کمری (5/51 درصد)، فوقانی پشتی (8/33 درصد) و تحتانی پا و ساق پا (5/18درصد) می باشد. همچنین نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان دادند که مداخلات ارگونومیک اجرا شده، در کاهش شیوع علایم اختلالات اسکلتی- عضلانی و سطح ریسک ارگونومی محاسبه شده به روش QEC در جامعه مورد مطالعه موثر بوده اند و بطور متوسط 5/44 درصد کاهش نشان داده اند.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهند که شیوع علایم اختلالات اسکلتی- عضلانی و سطح ریسک ارگونومیک محاسبه شده به روش QEC در کارگران صنعت خودروسازی مورد مطالعه، بسیار بالا است و با اجرای مداخلات ارگونومی متناسب با برخی شرایط مورد مطالعه تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1749630 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!