طراحی میز ارگونومی قابل تنظیم لپ تاپ براساس مشخصه های آنتروپومتری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران محدوده سنی 20- 30 سال

پیام:
چکیده:
مقدمه
درسال های اخیر با پیشرفت همه جانبه در عرصه های گوناگون علمی ،تحقیقاتی، صنعتی سبب بروز اختلالات اسکلتی – عضلانی در کاربران می گردد.اختلالات اسکلتی- عضلانی شامل فشار و دردهایی در نواحی مانند مچ دست ، آرنج ، گردن و شانه همراه با خستگی شدید این نواحی و به ویژه دردهای پشت و کمر ، دربین بسیاری از کاربران رایانه و لپ تاپ شایع هستند. هدف از این مطالعه طراحی میز ارگونومی قابل تنظیم جهت استفاده از لپ تاپ بر اساس مشخصه های آنتروپومتری دانشجویان علوم پزشکی مازندران می باشد.
مواد و روش ها
108نفر که شامل 61نفر پسر،47نفر دختر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده است. 10 پارامتر شامل: ارتفاع زانو نشسته روی صندلی، ارتفاع چشم - آرنج، طول دو زانو در پوسچر چهار زانو ، ارتفاع دو زانو در پوسچر چهار زانو، ضخامت ران، ارتفاع آرنج- کف صندلی، طول شانه- نوک انگشتان، عمق شکم، پهنای باسن و طول آرنج- انگشتان با استفاده از صندلی قابل تنظیم ، کولیس و متر اندازه گیری شد. از نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 جهت تحلیل داده ها استفاده گردید. سپس از صدک های 1 تا 99 و عدد طلائی 618/1 جهت طراحی میز استفاده شد.
یافته ها
میانگین سنی افراد 3.14±23 بود. بر اساس مشخصه های آنتروپومتری ، عدد طلائی ، صدک های حاصله و معادلات طراحی بدست آمده ، میز ارگونومی قابل تنظیم در سه حالت نشسته روی صندلی ، نشسته در حالت چهار زانو و دراز کش طراحی شد.
نتیجه گیری
با قرار دادن این وسیله در اختیار کاربران لپ تاب پیش بینی می شود اختلالات اسکلتی- عضلانی ناشی از استفاده آن کاهش یابد. با توجه به اینکه در این زمینه مطالعات کم و محدودی انجام شده است پیشنهاد می شود تا مطالعات بیشتر و گسترده تری در این رابطه ، انجام شود .
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1749635 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!