پیامد بخش های فیزیکی ماده ی آلی بر پایداری خاکدانه ها در سه زمین جنگلی، چراگاهی و کشاورزی

چکیده:
سابقه و هدف
پایداری ساختمان خاک به توانایی یک خاک در نگه داری آرایش دانه های جامد و فضای میان آن ها در هنگام روبرو شدن با تنش های گوناگون برمی گردد. با آگاهی از کارکرد بسیار مهم مواد آلی در پیدایش و پایداری خاکدانه ها، بخش های گوناگون آن ها بر پایداری خاکدانه ها پیامدهای گوناگونی می تواند داشته باشند. هم چنین، جداکردن بخش های گوناگون ماده ی آلی، به شناسایی بخش های پاسخ دهنده و پایدار ماده ی آلی و جایگاه قرارگیری آن ها در ساختار خاکدانه کمک می کند. هدف از این پژوهش، بررسی پیامد بخش های گوناگون ماده ی آلی بر پایداری خاکدانه های درشت (25/0< میلی متر) و ریز (25/0≥ میلی متر) با بهره گیری از مدل شبکه ی عصبی مصنوعی و رابطه ی رگرسیون خطی می باشد. هم چنین، در این پژوهش به بررسی ارتباط میان بخش های گوناگون ماده ی آلی خاک در اجزای گوناگون خاکدانه ها، تاثیر نوع کاربری اراضی بر آن ها و بررسی موثرترین بخش مواد آلی بر پایداری خاکدانه ها در کاربری های گوناگون پرداخته شد. بنابراین، بخش بندی مزبور در اجزای گوناگون خاکدانه ها در سه کاربری جنگل، چراگاه و کشاورزی در شهرستان رابر مورد مطالعه قرار گرفت.
مواد و روش ها
شمار 15 نمونه ی خاک رویین (صفر تا 10 سانتی متر) به روش تصادفی با بیلچه از سه زمین با کاربری جنگل، چراگاه و کشاورزی از منطقه ی رابر واقع در استان کرمان برداشت شد. پس از هواخشک کردن نمونه های برداشت شده و گذراندن آن ها از الک چهار میلی متری، میانگین وزنی قطر خاکدانه ها برای خاکدانه های درشت و ریز اندازه گیری شد. سپس، بخش بندی مواد آلی هر گروه از خاکدانه ها برای هر کدام از زمین های یادشده انجام شد. در پایان، اندازه ی کربن آلی در بخش های گوناگون ماده ی آلی و نیز اندازه ی کل کربن آلی خاک تعیین شد و با توجه به وزن و درصد ماده ی آلی هر بخش، درصدی از کل ماده ی آلی که در هر بخش بود، برآورد گردید. سپس داده های اندازه گیری ماده ی آلی، همانند داده های ورودی به مدل شبکه ی عصبی مصنوعی معرفی شدند. هم چنین، رابطه ی رگرسیونی میان این متغیرها و پایداری خاکدانه ها بررسی شد.
یافته ها
این پژوهش نشان داد که مواد آلی دانه ای سست پوشیده ماده ی آلی (F1) در خاکدانه های درشت، بیشتر از خاکدانه های ریز بود. هم چنین، این بخش از ماده ی آلی در کاربری جنگل، به دلیل بالاتر بودن درصد ماده ی آلی آن در برابر دو کاربری دیگر، بیشتر بود. بخش پوشیده ماده ی آلی دانه ای (F2) در کاربری کشاورزی بسته به کارهای خاک ورزی، خرد شدن خاکدانه ها و آزاد شدن ماده ی آلی پوشیده شده ی درون آن ها، کمتر بود. بخش سنگین ماده ی آلی که همراه با مواد کانی بود (F3)، در برابر دو بخش دیگر، بیشترین درصد از کل ماده ی آلی خاک را داشت. این بخش در خاکدانه های ریز در برابر خاکدانه های درشت در هر سه کاربری، بیشتر بود. این بررسی هم چنین نشان داد که رابطه ی رگرسیون خطی توان خوبی در نشان دادن رابطه ی میان متغیرهای بررسی شده و شناسه ی پایداری خاکدانه ها ندارد. در برابر آن، نمودارهای مدل شبکه ی عصبی مصنوعی، نشان دادند که همه ی متغیرهای ورودی به این مدل، بر MWD پیامددار بوده اند؛ اگرچه ضریب نشان متغیرهای گوناگون، ناهمانند بود.
نتیجه گیری
بخش های گوناگون ماده ی آلی خاک، در برابر کل ماده ی آلی، پاسخ دهی بیشتری به شیوه ی کاربری زمین ها داشتند. درصد خاکدانه های درشت و ریز بسته به شیوه ی کاربری، ناهمانند بود و خاکدانه های ریز با داشتن بیشترین اندازه ی ماده ی آلی، نسبت به خاکدانه های درشت، در برابر تنش ها پایداتر بودند. مدل شبکه ی عصبی مصنوعی در برآورد پایداری خاکدانه ها در برابر رابطه ی رگرسیون خطی از کارایی بالاتری برخوردار بود و نشان داد که میان بخش های گوناگون ماده ی آلی و MWD، روابط غیرخطی است. داشتن کارآیی بهتر مدل شبکه ی عصبی مصنوعی، نشان می دهد که از این روش می توان برای تعیین ارتباط خطی و یا غیرخطی میان ویژگی های گوناگون خاک، با بیشترین دقت و صرف کمترین هزینه و زمان بهره گیری نمود. بنابراین بهره گیری از این روش در برآورد ویژگی های گوناگون خاک، برای پژوهش های آینده نیز پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1757309 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!