جداسازی و شناسایی مولکولی باکتری های تجزیه کننده هیدروکربن های نفتی از خاک پالایشگاه تبریز

چکیده:
: طیف گسترده ای از مواد آلی شیمیایی عمدا یا سهوا وارد محیط زیست می شوند که نگرانی های عمومی را پدید می آورند. هیدروکربن های نفتی از شایع ترین آلاینده های زیست محیطی هستند که نشت شان به اکوسیستم های دریایی و خشکی به عنوان یک خطر بزرگ مطرح است. هم اکنون برای بازسازی مکان های آلوده، به فناوری های باصرفه اقتصادی نیاز است. یکی از روش هایی که در دهه های اخیر مورد توجه قرار گرفته زیست پالایی است. در این روش از میکروارگانیسم ها و گیاهان برای رفع، حذف یا تثبیت مواد آلاینده استفاده می شود. روش بیولوژیک نسبت به روش های فیزیکی و شیمیایی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است. این بررسی برای شناسایی و تعیین بهترین باکتری تجزیه کننده مواد هیدروکربن نفتی در خاک پالایشگاه تبریز انجام شد.
در این بررسی خاک های آلوده به مواد نفتی از پالایشگاه تبریز جمع آوری و برای شناسایی و جداسازی باکتری های تجزیه کننده نفت خام از محیط سنتزی پایه نمکی بوشنل هاس (BHMS) استفاده شد. پس از مرحله غنی سازی، از محیط کشت جداسازی و خالص سازی شدند. از بین سویه هایی که در محیط کشت حاوی نفت خام رشد بیشتری داشتند، دو سویه برای شناسایی انتخاب شد. شناسایی مقدماتی سویه های جداشده بر اساس رنگ آمیزی گرم، هوازی یا بی هوازی بودن، شکل کلونی و ویژگی های میکروسکوپی انجام گرفت. سویه های انتخاب شده به روش مولکولی با استخراج DNA و توالی یابی ژن 1 6 S rRNA شناسایی شدند. میزان رشد باکتری ها در دیزل سبک، دیزل سنگین با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتر در طول موج 5 6 0 نانومتر قرائت شد. برای بررسی تولید بیورسورفکتانت از آزمون های گسترش نفت خام، انهدام قطره، فعالیت آمیزندگی و سنجش آب گریزی سطح سلولی استفاده شد.
مقایسه توالی به دست آمده با توالی های نوکلئوتیدی موجود در بانک های اطلاعاتی Ribosomal ،NCBI Database Project و Eztaxon نشان داد که سویه های موجود با 9 8 درصد قرابت به باکتری های spanius Achromobacter و Pseudomonace aeruginosa تعلق داشتند.
هر دو باکتری به ترتیب بیشترین رشد را در دیزل سنگین، دیزل سبک و نفت خام نشان دادند. اما باکتری A. spanius در هر سه مواد نفتی نسبت به باکتری P. aeruginosa رشد بیشتری داشت. باکتری A. spanius توانست 6 7 درصد دیزل سبک را در مدت نه روز تجزیه کند. مثبت بودن آزمون های گسترش نفت خام و انهدام قطره نشان داد که باکتری های شناسایی شده مولد بیوسورفکتانت هستند. با توجه به اعداد به دست آمده، باکتری A. spanius که بهترین رشد در مواد هیدروکربنی را داشت، دارای بالاترین ضریب هیدروفوبیسته سطح سلولی و فعالیت آمیزندگی نسبت به باکتری P. aeruginosa نیز بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p1758722 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!